Nytt om Frälsarkransen

Frälsarkransen fyller 20 år! Det firar vi genom att släppa nya böcker kring radbandet. Låt oss guida dig genom de olika pärlorna i böckerna Pärlor för livet och Alice, Leo och pärlorna. Lär känna Frälsarkransens skapare, Martin Lönnebo, i Thomas Lerners biografi Martin Lönnebo, biskopen från Storkågeträsk.

Martin Lönnebo, Biskopen från Storkågeträsk

Författare: Thomas Lerner
ISBN: 978-91-526-3427-1
Webbpris: 220 kronor

Martin Lönnebo säger själv att han är född med ena benet i medeltiden och det andra i det ”moderna” Sverige. Vem är han egentligen, mannen med den varma, kluriga blicken och de kloka, tröstande orden?

På sitt karaktäristiska och lågmälda sätt berättar Martin Lönnebo för journalisten Thomas Lerner om sitt händelserika liv, om vad som format honom och hans gudstro.

Han berättar om sitt möte med Gud under en promenad i Uppsala, om ett samtal med Dalai Lama, om kärleken till hustrun Britt-Louise och om när han gick vilse i en stekhet öken. Vi får också läsa om vad äldste sonen Jonas lärt honom – utan att ha ett talat språk.

Martin Lönnebo är biskop emeritus och upphovsman till Frälsarkransen. Han har lett många gudstjänster och andakter i TV och skrivit ett flertal böcker. Thomas Lerner är reporter på Dagens Nyheter.

Pärlor för livet

ISBN: 978-91-526-3446-2
Webbpris: 115 kronor

Pärlor för livet är en introduktionsbok till Frälsarkransen. Den lyfter de arton pärlornas uppgift, fyra Frälsarkransen-bärares tankar och Martin Lönnebos berättelse om Frälsarkransens uppkomst.

Pärlorna saknar makt. De har ingen kraft. De är mer som notislappar på en kylskåpsdörr. Påminnelser om ord och känslor som finns i varje människa men som vi inte alltid har tid att fundera och be över.

Det är livet som står i fokus – inte pärlorna.

Alice, Leo och pärlorna

Författare: Christina Lövestam
ISBN: 978-91-526-3445-5
Webbpris: 139 kronor
Målgrupp: Barn 6-12 år

Alice och Leo är bästa kompisar. De pratar med varandra om det mesta. Alice har fått ett armband som heter Frälsarkransen. Nu tänker de tillsammans ta reda på vad de olika pärlorna betyder.