Vinnaren av manustävlingen är korad!

I maj 2009 utlyste Verbum Förlag en manustävling om vem som kunde skriva framtidens konfirmandmaterial. Bland tretton inkomna förslag har nu Emma Tribell utsetts som vinnare med sin kreativa idé med utgångspunkt i Martin Lönnebos älskade radband Frälsarkransen. Priset består av 100 000 kronor samt utgivning av hennes bidrag.

– Jag är glad och hedrad över att ha vunnit, säger Emma Tribell, som till vardags arbetar som komminister i Häverö-Edebo-Singö församling i Roslagen. Att skriva är krävande men väldigt roligt. Precis som att arbeta med konfirmander.

Verbum ville med tävlingen undersöka vilka pedagogiska idéer och metoder som finns i Svenska kyrkans församlingar idag.

– Vi ville gärna hitta oprövade skribenter som kunde ge nya perspektiv i den pedagogiska utgivningen. Det fann vi i Emma Tribells bidrag, och det känns väldigt roligt, säger förlagschef Kerstin Kyhlberg Engvall.

Tjugonioåriga Emma Tribell har aldrig gett ut någon bok tidigare och är relativt nyvigd som präst, men har länge dessförinnan jobbat som ungdomsledare för konfirmander. Och hon har många spännande idéer om hur man ska jobba med konfirmander.

– Konfirmation är en av kyrkans viktigaste uppgifter. Frälsarkransen är en hjälp i det arbetet och det har saknats en konfirmandbok som utgår från den, tillägger Emma Tribell.

”För ett kreativt förslag och ett tilltal som berör och utmanar både konfirmander och ledare tilldelas Emma Tribell förstapriset i Verbum Förlags tävling om ett nytt konfirmandmaterial. Hennes bidrag är djupt förankrat i kristen tro och tar sitt avstamp i radbandet Frälsarkransen som tusentals ungdomar och vuxna använder varje dag i sitt sökande efter svaren på livets stora frågor”, lyder juryns motivering. Juryn har bestått av Clare Ruth Mellqvist, doktorand i teologi vid Uppsala Universitet, Stefan Nilsson, kyrkoherde i Sundsvalls Gustav Adolf, Kerstin Kyhlberg Engvall, förlagschef Verbum Förlag samt Per Andersson, marknadschef Verbum Förlag.

Det nya konfirmandmaterialet kommer att ges ut under våren 2011.

För mer information, kontakta marknadschef Per Andersson, per.andersson@verbum.se och 08-743 65 94

Verbum Förlag är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och ett av marknadens största fackboksförlag. Utgivningen är främst riktad till kyrkor och församlingar, och rymmer utöver böcker även undervisningsmaterial, handböcker och musik. Kärnan i verksamheten är teologisk, men utgivningen speglar även livsfrågor, andlig vägledning, sökande och växande i den kristna tron. Vi sätter livsfrågorna i centrum.

Verbum Förlag ger ut böcker och musik under namnen Verbum och Cordia.