En av Sveriges största IT-leverantörer ska ISO-certifiera sig

En av Sveriges största IT-tjänsteleverantörer arbetar med att certifiera sig mot ISO/IEC 27001 - den internationella standarden för informationssäkerhet. Företaget har valt Veriscan som stöd för att nå certifieringen, ett arbete som beräknas pågå under 2010.

- Att certifiera sig visar att organisationens ledningssystem för informationssäkerhet har klarat kraven enligt standarden. Certifikatet kommer användas som referens mot kunder och leverantörer, berättar Daniel Krantz som deltar i arbetet med att stödja kunden med experthjälp.

- En certifiering mot ISO 27000-serien fungerar internationellt eftersom det är en global standard och fungerar även som grund för anpassning mot andra regelverk. Att organisationen i fråga redan har flera andra ISO-ledningssystem på plats, såsom 9000 för kvalitet och 14000 för miljö, underlättar givetvis. Men just informationssäkerhetsstandarden går djupare eftersom en stor mängd tekniska säkerhetsåtgärder måste vara på plats i kombination med väl fungerande regelverk, förklarar Daniel.

Certifieringsarbetet som Veriscan nu ska utföra hos kunden ställer höga krav på erfarenhet och bred kompetens. Veriscan, som har deltagit i utvecklingen av ISO 27000-serien och som kan sätta samman olika typer av spetskompetens inom informationssäkerhetsområdet i ett team, är därför väl skickade att fungera som stöd för kunden. Att Veriscan dessutom har samarbetat med kunden tidigare underlättar också arbetet:

- Vi har arbetat länge med kunden och att få vara med om att arbeta mot det första 27000-certifikatet som ett projekt, enligt standarden för införande av 27000-serien, ger vårt och kundens arbete ett tydligt mål. I målbilden finns också att projektet ska leda till certifikat för även andra delar av organisationen, något vi redan nu lägger grunden för, avslutar Daniel Krantz.

• Kriser, tillbud

I över tio år har vi på Veriscan arbetat med att förbättra våra kunders informationssäkerhet. Vet du vilka informationssäkerhetshot din organisation ställs inför varje dag? Vi kan hjälpa dig ta reda på det.

Jan Branzell