NIST FIPS 140-2 och Common Critera-stöd för Freja Security Appliance Platform

Från och med augusti 2010 kan produkter baserade på Freja Security Appliance Platform levereras med en certifierad kryptografisk kärna baserad på standarderna NIST FIPS 140-2 och Common Critera EAL4+, vilket möjliggör implementering i miljöer med stränga säkerhetskrav.

Tillvalet kan användas för att möta de framväxande kraven inom framförallt bank och finans (för att tillfredställa de senaste PCI-DSS-kraven) eller inom offentlig sektor (till exempel utfärdande av e-legitimationsbaserade SAML2 biljetter) och kan antingen beställas färdiginstallerat från fabriken eller köpas som ett separat tillägg.

Tillsammans med PIN-kodskyddade lösenordsdosor innebär användningen av starka autentiseringshjälpmedel som bygger på standarderna ovan en avsevärd förenkling när det gäller anpassning till de nya säkerhetskraven. Det ger också en hög nivå av skydd även i framtiden och ökar därmed både livslängden och kraften hos lösningar byggda på Freja Security Appliance Platform.