Sportvagnsträffen 2016 får besök av en svensk superbil – en Koenigsegg prototyp från 1996

Jubileum för Sportvagnsträffen – 10 år med sportvagnar

Sportvagnsträffen har 10-årsjubileum i år! Den 27 augusti samlas traditionsenligt sportvagnar och entusiastbilar av alla slag i den vackra miljön på Hofsnäs Herrgård i Länghem. Det blir också musikunderhållning, modellbilar, marknad och mycket annat. Träffens medarrangör Verktygsboden ställer i vanlig ordning ut på området.

Femhundra sportvagnar förra året, blir det fler i år? Det är i alla fall vad arrangörerna till Sportvagnsträffen väntar sig inför träffens 10-årsjubileum.

Årets tema är ”Svenska sportvagnar” och Sportvagnsträffen gästas av ett flertal uppseendeväckande bilar – däribland en exklusiv prototyp årsmodell -96 från den svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg och en mycket fin Saab Sonett från 1974. Björn Åbergs Sonett är ett stycke svensk bilhistoria då bilen var den nästa sista att tillverkas – den allra sista hamnade direkt på Saabs museum. Till träffen kommer också Svenska Volvo P1800-klubben som visar upp olika modeller av Volvos klassiker.

Sportvagnsträffen 2016 uppmärksammar även några av årets jubilarer – Morgan 4/4 (fyra hjul och fyra cylindrar) som fyller 80 år, Alfa Romeo Spider och Triumph GT6 som båda blir 50 år och Jaguar XK8 som fyller 20 år.

Mer ur programmet:

• Bohuslän Big Band gör sin bejublade jazzparad ett par gånger under dagen.
  • Textilmuseet i Borås med flera sammanfattar 60-talets design av bland annat sportbilar, mode och möbler i en unik utställning.
  • Räddningstjänsten visar upp nya och gamla fordon.
  • Modellbilar handbyggda ”från scratch” av Lars-Olof Gustafsson och Anders Lord. Även enastående samling av affischer från motorsportevenemang.
  • Företagspark.
  • Entusiastbilsparkering för de som inte kör sportvagn. Finaste entusiastbil får pris!
  • Flyguppvisning.
  • Ångbåtstur över Torpasjön.
  • Åktur på Porsche-traktor för de minsta.

Stor monter med produkter
Sportvagnsträffens huvudsponsor och medarrangör Verktygsboden gör som vanligt ett stopp på Hofsnäs Herrgård i slutet på sin Sverigeturné ”Verktygsboden On Tour”. I år reser de med en än större monter. Den sex meter långa containern, tillika visningsrum, är lastad med alltifrån däckmaskin och arbetsbänk till verktygsvagnar och en mängd handverktyg, däribland ett helt nytt sortiment från Eastwood och Dasqua. I montern finns också kursledare Christer Linde som demonstrerar moment ur företagets bilpoleringskurs.

Om Sportvagnsträffen
Tid: Lördagen den 27 augusti, kl 10.00-16.00

Plats: Hofsnäs Herrgård, Länghem

Träffen är gratis för både utställare och publik.

Sportvagnsträffen arrangeras av Motorevenemang Sverige ekonomisk förening - ett samarbete mellan Verktygsboden, Automobilia och Hofsnäs Herrgård.

Alla som deltar med sin sportbil är med i utlottningen av produkter från Verktygsboden (värde över 30 000 kronor) där första pris är en tvåpelarlyft för personbilar.

För mer information www.sportvagnstraffen.se eller kontakta arrangörer
Roland Haraldsson, telefon 070-319 12 02 eller
roland@sportvagnstraffen.se
Lars Edwardsson, telefon 033-20 26 53 eller
lars.edwardsson@verktygsboden.se

Verktygsboden AB är en modern järnhandel med prisvärda produkter. Företaget arbetar för att ge kompetent service som tillför mervärde och sparar tid för dig som kund. Verktygsboden grundades 1985 och har idag 40 anställda och en omsättning på cirka 120 miljoner kronor. Butik i Borås samt distanshandel via webb. Verkstad och kursverksamhet finns i Borgstena.