Orange Volvo 142 från 1973 framför en orange garageinredning från PELA Tools

Öka produktiviteten med färg i garaget

Det går konstatera att färg livar upp tillvaron på de flesta platser – inte minst i ett annars ofta färglöst garage. Men förutom att matcha en färgglad garageinredning med sitt fordon, har olika färger även en biologisk påverkan på hur vi fungerar som människor.

Garageinredningen från PELA Tools är en av Verktygsbodens storsäljare och finns i flera olika kulörer. Lars Edwardsson, VD på Verktygsboden tipsar om hur man kan tänka under färgsättningen i garaget.

- En vacker orange garageinredning passar jättebra om man, likt oss, har orange Volvo 142 från 1973. Kör man däremot en Kawasaki motorcykel, och tycker om grönt, skulle den gröna inredningen passa väldigt fint, säger han.

Utöver en fräck matchning – kan färger i ditt garage ge andra fördelar. Enligt forskare på miljöpsykologiska institutionen vid Lunds universitet, har färger nämligen en biologisk inverkan på vår hälsa, vilket kan vara något att ha i åtanke vid färgval på platser där man spenderar mycket tid.

Orange exempelvis, är en stark färg som aktiverar vår hjärna och gör oss mer produktiva. Grön är mer harmonisk, har en lugnande effekt och får oss att gå ner i varv. Även blått är en färg som signalerar lugn och ro – men som samtidigt ökar kreativiteten.

Många av våra kunder vill matcha bilens färg med färgen på inredningen, för en effektfull effekt. Sen känner många att färgen på ett roligt sätt bryter av mot annan garageinredning som traditionellt ofta är svart, röd eller grå, säger Lars Edwardsson på Verktygsboden.

Så funkar färgernas påverkan:
Blått
– signalerar lugn och ro, lindrar stress och ökar kreativitet.
Gult
– signalerar optimist och spontanitet, kan dock upplevas obehaglig i starka doser.
Rött/orange
– aktiverar hjärnan, gör oss produktiva. Introverta personer kan bli stressade.
Grönt
– harmonisk och har liksom blått en lugnande effekt som får oss att gå ner i varv.

Källa: Jan Janssens, arkitekt och forskare på Miljöpsykologiska institutionen vid Lunds universitet

Produktfakta: Garageinredning från PELA Tools finns i färgerna röd, grå, silver, grön, orange, blå, gul och svart.

Komplett garageinredning med verktygsvagn. Skåp av helsvetsad konstruktion som enkelt monteras ihop till en stabil modul. Mängd praktiska skåp, lådor, och utrymmen för förvaring och upphängning av dina verktyg med tillbehör till garaget. Medföljande bänkskiva av rostfritt stål ger dig en både tålig, snygg och framförallt välkomnande arbetsyta. Modulen innehåller dessutom en verktygsvagn på hjul som vid behov kan rullas fram närmare arbetsområdet eller stuvas undan till sin plats när mer utrymme krävs. Medföljande verktygstavlor är kompatibla med PELA Tools sortiment av verktygskrokar och tillbehör. Högskåpet kan placeras på valfri sida av inredningen.

Mer information om garageinredningarna från PELA Tools hittar du på Verktygsbodens hemsida genom att klicka här.

Regioner

Verktygsboden AB är en modern järnhandel med prisvärda produkter. Företaget arbetar för att ge kompetent service som tillför mervärde och sparar tid för dig som kund. Verktygsboden grundades 1985 och har idag 40 anställda och en omsättning på cirka 200 miljoner kronor. Butik i Borås och ehandel. Verkstad och showroom finns i Borgstena.

Sofia Edwardsson

Presskontakt Marknad