Så får du bort lukten i isolerade utrymmen, med en luktborttagare, eller så kallad "ozongenerator".

Så blir du av med lukten

Så får du bort lukten i isolerade utrymmen

Vi känner alla igen den – den unkna, kvava lukten i isolerade utrymmen. Orsakerna kan variera – det kan exempelvis vara hunden, cigarettrök eller mögel – men hur blir man egentligen av med odören?

Ibland kan det börja lukta illa i kvava och instängda utrymmen, utan att det egentligen borde göra det. När det blir instängt och kvavt i exempelvis ett rum eller en bil, så är det lätt hänt att det börjar lukta illa. Det kan orsaka illamående, yrsel och andra obehagskänslor, något som man såklart vill undvika.

Vill man få bort dessa obehagliga lukter, så finns lösningar som hjälper. Bland annat i form av en luktborttagare, en ozongenerator.

- Om det exempelvis luktar av cigarettrök eller hund kan man börja med att luktsanera i en halvtimma. Hjälper inte det så får man köra lite längre, så kommer lukten försvinna. Sen så är det ju självklart viktigt att känna till källan till lukten. Om det till exempel är mögel som lurar så får man självklart först ta bort möglet, och sedan luktsanera, så kommer odören att försvinna, menar Lars Edwardsson på Verktygsboden.

Priset på en ozongenerator från det egna varumärket PELA Tools är värt att uppmärksamma. 995 kronor är ett unikt lågt pris på marknaden och är möjligt tack vare Verktygsbodens stora internationella nätverk, effektiva inköpsorganisation och avsaknaden av fördyrande mellanhänder.

Fakta om Ozongeneratorn, PELA Tools, från Verktygsboden

En ozongenerator är en luftrengörare och doftsanerare som effektivt minskar oönskade odörer i bilar, fritidsbåtar, husbilar, husvagnar, hotellrum med mera. Eftersom ozonet är verksamt där syre finns, rengörs även utrymmen som man annars inte når, som luftkanaler till AC'n och andra små spalter mellan stolar, konsol, paneler, dörrsidor, trim och textilier. Generatorn drivs med el 230V. Inga kemikalier eller andra tillsatser behövs. Dock rekommenderar vi att man rengör utrymmet på det traditionella sättet först för att sedan använda ozonrengöring för en final touch.