Startskott på Elmia för Verktygsbodens stora renoveringsprojekt

Startskott på Elmia för Verktygsbodens stora renoveringsprojekt

”Kanske det galnaste jag gett mig på”, menar Lars Edwardsson. Till Bilsport Performance & Custom Motor Show har han ett särskilt projekt på gång i hall C. En MGB GT från 1973 ska demonteras inför publik i montern. För att sedan renoveras under det kommande året. Finalen blir på nästa års påskmässa.

Den 18 april när Bilsport Performance & Custom Motor show slår upp dörrarna går också startskottet för Lars Edwardssons nästa bilrenoveringsprojekt. En MGB GT -73 med V8-motor ska få en total makeover - på bara ett år. Resultatet av renoveringen presenteras på nästa års mässa.

Bilen, som stått orörd i en lada i ett kvarts sekel, köptes osedd av Lars Edwardsson och fraktades från Örnsköldsvik till Verktygsboden i Borgstena. Skicket var mycket sämre än vad Lars hade räknat med. Dock är det ingenting som hindrar den från att rullas in i C-hallen på mässan. Utan att så mycket som blivit provstartad.

Inför publik ska Lars försöka få liv i motorn för att sedan påbörja demonteringsarbetet. Under året kommer MG:n att åka på turné för att Verktygsbodens kunder ska kunna ta del av renoveringen. Projektet kommer även att följas av biltidningen Nostalgia.

Hur fick du idén till det här projektet?
- Jag gillar ”levande” montrar där det händer saker och att kunder kan se våra produkter i sitt rätta sammanhang. Med projektet vill vi kunna inspirera andra att våga renovera själva och upptäcka glädjen i det.

Hur ska projektet se ut på mässan?
- Vi ska demontera så mycket som möjligt och göra en renoveringsplan. Ta reda på vad vi behöver göra och i vilken ordning vi ska göra. Förhoppningsvis blir det en bra dialog med besökarna där vi får mycket tips från dem.

Bilen är ju väldigt rostig och dan. Kommer ni att få ordning på den?
- Det är lite läskigt.. Jag vet inte ens om den kommer att starta. Vi har satt upp ett mål på ett år och vi får se om vi klarar att hålla det. Men jag gillar att sticka ut hakan. Vågar man inte så blir det heller ingenting. Det är bara att lösa problemen efter hand de dyker upp.

Vad händer efter Elmia?
- Bilen kommer att renoveras i våra lokaler i Verktygsboden. Alltifrån plåtarbete till lackering. Renoveringen kommer att kunna följas på vår webb och via nyhetsbrev. Under året har vi även inbokade events dit MG:n kommer att följa med. Då packar vi med oss hela verkstaden för att visa vissa moment i renoveringen. Stundtals kommer även bilen att stå i vår Borås-butik för att folk ska kunna se hur långt vi har kommit.

Och slutmålet?
- Förhoppningen är att få färdigt MG:n till nästa års mässa på Elmia. Sedan har vi en perfekt utflyktsbil till nästa sommar. En bil som är liten, rolig att köra och troligtvis ganska komfortabel.

För mer information kontakta vd Lars Edwardsson, telefon 033-20 26 53 eller lars.edwardsson@verktygsboden.se