Nya ROT-avdraget kan minska övergödning och ge fler jobb

Avloppsguidens medlemskommuner vill i ett brev till Finansdepartementet att regeringen tydligt ska uttala att fastighetsägare ska kunna tillgodoräkna sig det nya ROT-avdraget då de åtgärdar sina dåliga enskilda avlopp.

-Idag finns det ca 750000 enskilda avlopp i Sverige och en tredjedel av dessa är direkt dåliga, vilket orsakar både utsläpp av smittämnen och övergödningsproblem, säger Mats Johansson, kommunikationsansvarig på avloppsguiden.

I brevet trycker avloppsguidens medlemmar på att det finns stora vinster att göra mellan satsningar på nya jobb och miljöåtgärder och att kommunerna ser mycket positivt på ROT-avdraget som ett ekonomiskt incitament för fastighetsägarna.

- Det behövs någon form av morot för att få människor att vilja åtgärda sina avloppsanläggningar. Idag går arbetet trögt eftersom kommunen saknar

resurser och "bidrag" som underlättar för enskilda fastighetsägare att satsa på rening av sitt avlopp, säger Johanna Rynman, miljöskyddsinspektör i Alingsås kommun och representant i avloppsguidens medlemsråd.

Åtgärdandet av de dåliga avloppen sker idag i mycket långsam takt, vilket gör att den potentiellt mycket stora marknaden för små avlopp än så länge "vilar", något som bla branschorganisationen Maskinentreprenörerna påpekat i debattinlägg.

-Ett ROT-avdrag för små avlopp skulle minska övergödningen och samtidigt gynna de lokala och seriösa entreprenörerna, säger Mats Johansson. Vi ser stora möjligheter att få lokal näringslivsutveckling att gå hand i hand med kommunernas miljöarbete, men för detta behövs ett stöd från regering och myndigheter så att det skapas ekonomiska incitament och genomförs informationssatsningar.

Läs brevet till Finansdepartementet på www.avloppsguiden.se.

Kontaktuppgifter

Johanna Rynman, miljöinspektör Alingsås kommun och representant i avloppsguidens medlemsråd.

E-post johanna.rynman@alingsas.se Telefon 0322-61 67 88

Mats Johansson, kommunikationsansvarig, avloppsguiden

E-post mats@verna.se Telefon 070-650 00 51

Om avloppsguiden

Avloppsguiden är en kunskapsbank på nätet - www.avloppsguiden.se - som erbjuder oberoende information om små avlopp till fastighetsägare, kommuner, entreprenörer och företag. Avloppsguiden är ett medlemsfinansierat projekt och drivs på uppdrag av 174 medlemskommuner.

• Naturresurser