25 år med Verner & Verner

Verner & Verner, en av landets första köksbutiker med professionella redskap för hemmakocken, firar 25 år som ciceron in i proffsköket. Webbhandeln blev en nytändning.

Vällagad, spännande, kryddig eller färgstark. All mat är god när den tillagas med omtanke och inspiration. Lustfyllt är också ordet bakom köksbutiken Verner & Verner som i ett kvarts sekel lotsat både amatörer och experter bland knivar, stekpannor, kastruller och maskiner.

– Riktiga redskap stimulerar kreativiteten och gör matlagningen rolig, säger Jan Hedstrand, Verner & Verner.

Även om hans jobb på stjärnkrogen i Provence för länge sedan avslutats, svänger han sig vid behov med köksfranskan. Men det viktigaste han tagit med sig från restaurangköken är erfarenheten och kunskapen om hur mat ska lagas. Till det behövs bra verktyg, och ibland också fiffiga sådana för ett lyckat resultat. Det var det som fick honom att ta av sig kockmössan.

– Då gick det inte för en vanlig konsument i Sverige att få tag på en ballongvisp, inte heller ciseleringsjärn, så kallat zestjärn, för att finstrimla eller skapa dekorativa fruktskal. Vår affärside var alltså att sälja professionella köksredskap till hemmakocken, säger Jan Hedstrand.

Tillsammans med en restaurangkollega skapade han Verner & Verner och öppnade den första butiken 1986 i Östra Nordstan i Göteborg.

Förebilden till butikskonceptet var den legendariska och i dag kultförklarade E. Dehillerin i Paris. Ett brett och djupt utbud av köksredskap presenteras i en charmig ordnad oordning likt den gamla lanthandeln.

– Vi har satsat på kvalitetsprodukter för köksarbetet i tre nivåer - bra, bättre och bäst. Konceptet och butiken är densamma, med en enda skillnad - lägsta nivån har i dag än högre kvalitet.

Hur är det med namnet, kommer det från ”det går lika bra med selleri”, det vill säga från nöjesmassakerns sketch ”Werner & Werner” eller hovets dåvarande kock Werner Vögeli?

– Både ja och nej. Då på 70–80-talet fanns många duktiga tyska kockar i Sverige som inspirerade oss och vi tyckte ”Verner” fungerade bra. Vi ville ge butiken ett namn som skapade uppmärksamhet och vi var två kockar. Så gick resonemanget, förklarar Jan.

Verner & Verner blev snabbt välkänt och spreds genom franchise över hela landet, som mest fanns 36 butiker i 25 städer. Under åren 2006-2007 avvecklades kedjan och ersattes med webbhandel som blev en nytändning. Den i dag enda och första butiken ligger i köpcentrat Nordstan i Göteborg, livaktigare än någonsin På tre år har företagets omsättning mer än dubblats.

– Webben drar folk hit. Det är marknadsföring. Att Verner & Verner överlevt och kunnat anpassas till modern handel visar konceptet styrka, konstaterar han, som även fått fart på ytterligare ett ben, försäljningen av företagspresenter.

Nu firas 25 - åringen med aktiviteter och kampanjer i butiken och på www.Verner-Verner.se.

Välkomna fira med oss!

• kampanj