Freddy Jönsson Hanberg - Nytt tillskott i styrelsen för Gällöfsta Vänner

Freddy Jönsson Hanberg - Nytt tillskott i styrelsen för Gällöfsta Vänner

Freddy Jönsson Hanberg har valts in i styrelsen för Gällöfsta vänner. Freddy, känd för sitt engagemang och expertis inom totalförsvar, civilt försvar, Försvarsmakten och NATO, kommer att bidra med sin insikt och erfarenhet till organisationen.

Freddy Jönsson Hanberg har en lång och framstående karriär inom försvarssektorn. Hans djupa förståelse för totalförsvar och civilförsvar, tillsammans med hans förmåga att bygga starka samarbeten, gör honom till en viktig tillgång för Gällöfsta vänner.

Freddys engagemang och expertis kommer att vara värdefullt för Gällöfsta vänner, som ser fram emot att dra nytta av hans insikt och erfarenhet när vi fortsätter att främja vår mission och mål.

Föreningen Gällöfsta vänners syfte är att ideellt främja och stödja Gällöfstas verksamhet.

1969 köpte staten mark i Kungsängen och flyttade ut Svea Livgarde exproprierade man samtidigt alla gårdar runt om kring. Inspirerad av den danska anläggningen Gurrehus, där det danska försvarets ledarskapsskola var förlagd, bildades 1970 Stiftelsen Gällöfsta Kurscentrum med uppdrag att driva utbildningsverksamhet som rör människans roll inom totalförsvaret, samt att förvalta och driva kursgården. Den 1 januari 1971 övertog stiftelsen Gällöfsta kurscentrum anläggningen. Den står från 2015 under tillsyn av chefen för Justitiedepartementet.

Den mest kända utbildningen som härstammar från denna tid är UGL, idag Sveriges mest använda ledarskapsutbildning. Stiftelsen har redan från starten haft sin utgångspunkt i beteendevetenskap. Det präglar än idag utbudet av utbildningar och konsultinsatser, liksom de pedagogiska miljöerna och sättet att förmedla avkoppling samt utrymme och rum för reflektion.

År 2021 firade Stiftelsen så även kallad Gällöfsta-gruppen 50-årsjubileum. Gällöfsta-gruppen består av mötesplatsen Gällöfsta Konferens i Kungsängen och utbildningsföretaget Gällöfsta Perlan Ledarskap.

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.

Vertikom Vertikal Kommunikation