​Återinvigning av planeten Venus

Den 9 maj inviger vi en konstnärlig utformning av planeten Venus i Sweden Solar System. Det sker dessutom då planeten Merkurius passera framför solskivan, och detta observerar vi vid klart väder med solteleskop och andra instrument.

En helt ny modell av Venus är nu placerad utanför Vetenskapens Hus vid AlbaNova universitetscentrum och har gestaltats av konstnären Peter Varhelyi. Den är en del av världens största modell av vårt solsystem Sweden Solar System.

– Vi är mycket glada och stolta över att få ha Venus hos oss och möjlighet att visa upp och berätta om den för besökande elever, säger Cecilia Kozma, föreståndare för Vetenskapens Hus

En tidigare modell av Venus fanns på Observatoriemuseet, men då museets verksamhet gick i vila vid slutet av 2013 flyttades den äldre modellen in i Vetenskapens Hus lokaler.

– Därför ville vi flytta ut installationen i parkmiljö just utanför Vetenskapens Hus entré så att den blir tillgänglig för fler, berättar Cecilia.

Under eftermiddagen berättar Gösta Gahm om Sweden Solar System och Svenska Astronomiska Sällskapets ordförande Jesper Sollerman inviger modellen. Modellen har tagits fram med stöd från AlbaNova universitetscentrum, Fysikum och Inst. för Astronomi (Stockholms universitet), KTH Fysik, KTH Rymdcenter, Nordita, Stiftelsen Svenska Astronomiska Sällskapets planetariefond och Vetenskapens Hus.

Bilden kommer från NASA och föreställer Venus i jämförelse med Jorden.

Läs mer om Sweden Solar System

Praktisk information

Tid: måndagen den 9 maj 2016 kl. 15.00

Plats: Vetenskapens Hus, Roslagstullsbacken 29, Stockholm

Anmälan och mer information:www.vetenskapenshus.se/invigning-venus

Kontakt: cecilia.kozma@vetenskapenshus.se

• albanova universitetscentrum
  • vetenskapens hus
  • invigning
  • sweden solar system
  • venus
  • stiftelsen svenska astronomiska sällskapets planetariefond
  • nordita
  • kth rymdcenter
  • kth fysik
  • fysikum och inst. för astronomi (stockholms universitet)

Vi utmanar unga att utforska världen

Alla vi möter ska få chans att upptäcka
hur spännande och viktigt det är med
naturvetenskap, teknik och matematik

Vetenskapens Hus ägs av KTH och Stockholms universitet. Stockholms stad är långsiktig partner.