En tweet för tolerans! #mingranne

I den senaste skandalen att brisera hos Sverigedemokraterna (SD) har en kvinnlig partiföreträdare hånat Förintelsens offer genom att bära en hakkorsbindel på en fest. Trots SD:s löften om nolltolerans är det uppenbart att rasismen fortsätter att frodas inom partiet.

Om alla tar en tesked vatten kan vi tillsammans släcka fanatismens eld, skriver den israeliske författaren Amos Oz i ”Hur man botar en fanatiker”. Och nu brinner det i knutarna. Sverige går till val om mindre än en vecka och Sverigedemokraterna riskerar att bli landets tredje största parti.

SD propagerar för ett hemspråksförbud i skolan – trots att forskningen visar att bevarandet av barnens ursprungliga språk hjälper dem att ta till sig det nya. Frågan är ett sätt för partiet att peka ut invandrare som motvilliga, rent av fientliga till att integreras i det svenska samhället. Och när misstankens frö är sått växer ogräset snabbt. Tyskar och judar, hutuer och tutsier, serber och kroater var alla en gång grannar.

Historien har visat vad som händer när politiska krafter ställer granne mot granne. När solidaritet, civilkurage och ren medmänsklighet utmanas. Vi som inte – ännu! – tillhör de stigmatiserades skara har ett ansvar att agera.

Teskedsorden vill därför uppmana alla medmänniskor att stå upp för de svenskar som pekas ut som icke önskvärda. Höj rösten för din kollega, din bästa vän eller dina barns lärare under Twitter-taggen #mingranne och på vår Facebook-sida, Facebook.com/teskedsorden.

Hjälp oss att släcka elden i tid.

Kontaktuppgifter:

Lisa Bjurwald
Kommunikationsansvarig Teskedsorden
E-mail: lisa.bjurwald@teskedsorden.se

• Media, kommunikation

• tolerans
  • teskedsorden
  • kampanj
  • antirasism

Teskedsorden är en stiftelse som grundades 2006 av Tidningen Vi. Stiftelsen arbetar för tolerans och respekt människor emellan. Intolerans och fanatism utgör ett växande hot i dagens samhälle. Stiftelsens målsättning är att nå ut till unga människor och få dem att reflektera kring dessa viktiga frågor. Läs mer här: http://www.teskedsorden.se