PRESSMEDDELANDE FRÅN TIDNINGEN VI

Artisten och låtskrivaren Stefan Sundström får Taubestipendiet 2014 ”för att han med visdiktarens kärlek till de rimmade orden lyckas balansera mustig vrede med en alltid närvarande, ömsint glimt i ögat”.

Stipendiet – som instiftades 1960 av Evert Taube och Tidningen Vi – ges för ”sångbar dikt eller tonsättning av dikter”, enligt Taubes egen formulering. Det är det enda av dagens alla ”Taubepriser” där skalden själv varit med om instiftandet och utformningen av statuterna.

Taubestipendiet delas sedan 1990 ut i samarbete mellan Tidningen Vi och Taubesällskapet. Årets jury har bestått av Johan Norberg och Tomas dur Fläckman från Tidningen Vi samt Erling Matz och Ralf Sandberg från Taubesällskapet. Stipendiesumman är på 50 000 kronor. Fjolårets utmärkelse gick till Tomas Andersson Wij, året dessförinnan belönades Melissa Horn.

Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör: 010-744 24 02, 070-536 71 59, sofia.wadensjo@vi-tidningen.se

Taggar

AB Tidningen Vi ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Värmland åt Visit Värmland samt nummer.se åt Riksteatern.

Vi media AB

Vi media AB ger ut magasinen Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startades 1913 och är Sveriges ledande månadsmagasin om kultur och samhälle. Tidningens chefredaktör och bolagets VD är Unn Edberg.

Tidningen Vi delar årligen ut Vi:s litteraturpris till en lovande skönlitterär författare. I samarbete med Taubesällskapet delar Vi ut Taube-stipendiet. År 2006 grundade Vi stiftelsen Teskedsorden, som arbetar för tolerans och mot fanatism. Teskedsordens generalsekreterare är Camilla Nagler. Vi media AB bedriver också kundtidningsverksamhet och en årligen anordnas temakryssningar inom områdena litteratur och konst.

Tidningen Vi