Tidningen Vi nr 3/2012: Henrik Schyffert om Marie Göranzon: ”Hon är som Zlatan”

Marie Göranzon: ”Skådespelare kan lukta sig till en loser”

”En osäker manlig regissör kan fullständigt malas ner av en ensemble.” Det säger skådespelaren Marie Göranzon i en stor intervju i Tidningen Vi nr 3/2012. ”Det är mobbning på skolgårdsnivå”, hävdar hon. Samma sak händer enligt Marie Göranzon inte lika ofta med kvinnliga regissörer: ”De är tränade i motstånd från dag ett.” För regissören Henrik Schyffert, som hon nu jobbar med för första gången, har Marie Göranzon dock bara lovord till övers, och Schyffert återgäldar berömmet: ”Marie är nästan för bra. Att regissera henne är som att styra en jävla robot.”

Utredare om arenabyggarboomen: ”Om några år kommer folk att undra om vi inte borde riva skiten”

De senaste tio åren har det uppförts 32 evenemangsarenor i Sverige. Tanken är att arenan ska sätta kommunen på kartan, men ofta slutar bygget i ett dyrbart fiasko – bland annat på grund av dåligt publikunderlag. Det framgår av ett undersökande reportage i Tidningen Vi nr 3/2012. ”I Kristianstad gjorde förlusterna att man fick lägga ner planer på vårdboenden och i Falkenberg tvingades man höja kommunalskatten”, berättar Philip Lerulf som på uppdrag av den marknadsliberala tankesmedjan Timbro har utrett den svenska arenabyggarboomen.

Anita Kratz: ”Kan Stefan Löfven lita på Miljöpartiet?”

Miljöpartiet uppvaktas nu från både höger och vänster, men har än så länge inte bestämt sig för vilket regeringsalternativ man ska stödja inför valet 2014. I ett samtal med Tidningen Vi:s politiska reporter Anita Kratz säger dock Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin att han är besviken på bemötandet från regeringen Reinfeldt: ”Jag hade förväntat mig mer, ett bättre samtalsklimat och en tydligare vilja till breda lösningar.” För dagen verkar det därmed stå 1–0 till Socialdemokraterna i dragkampen om Miljöpartiets gunst. Men Anita Kratz frågar sig om Stefan Löfven verkligen kan lita på detta.

Dessutom:

• Författaren Lydia Cacho lever under ständigt dödshot sedan hon avslöjat ett pedofilnätverk med förgreningar långt upp i det mexikanska rättsväsendet. Tidningen Vi har träffat henne och pratat om ordet ”Ensamhet”, och om det över huvud taget går att ha nära relationer i hennes situation.
  • 30 av Sveriges 56 statligt understödda teatrar har en kvinna som chef. Trots detta utgörs en stor del av repertoaren på landets scener av pjäser som handlar om män. Hur kommer det sig? Tidningen Vi reder ut.
  •  ”Jag använde all fritid åt att gå på visningar.” Det säger Alexander Norén, mer känd som ett av SVT:s nyhetsankare och programledare för Gomorron Sverige. Nu har han skrivit en bok om sitt liv som bostadsberoende, som han lite skämtsamt kallar sitt överdrivna intresse för husmarknaden.

Vi nr 3 finns ute i butik den 23 februari

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:

Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör: 08-769 86 11, 070-536 71 59, sofia.wadensjo@vi-tidningen.se

Åke Persson, redaktionschef: 08-769 86 00, 070-514 40 97, ake.persson@vi-tidningen.se

• åke persson
  • sofia wadensjö karén