Tidningen Vi nr 5/2013: När Ann Petrén kom loss på riktigt

”Att vara man är en vinnare”
Ann Petrén var redan rutinerad scenräv när hon för första gången fick gestalta en manlig karaktär. Och då hände något – plötsligt fick hon mod att ta plats på scenen. ”Ja, att vara man är bevisligen en riktig vinnare”, säger den folkkära skådespelaren som senast gjorde stor lycka i filmen Eskil och Trinidad.

När röken blev öken
För 25 år sedan rökte vi på jobbet, på krogen, på flyget och hemma hos vännerna. I dag är det helt otänkbart. Vad hände när cigaretten gick från statussymbol till sunkmarkör? Vi kartlägger spelet bakom en häpnadsväckande attitydförändring.

Född och uppvuxen i Gulag
Julian Better i Täby föddes 1937 i ett av Stalins Gulag-läger. Fyra dagar senare sköts hans pappa och mamman försvann till ett fängelse. Sina sju första år tillbringade Julian i lägret – hungrig och frusen. Nu har han skrivit en bok om sina upplevelser.

Dessutom:
·  Søren Kierkegaard – 200 år i år – valde filosofin framför kärleken.
·  ”Alla skandalerna har gynnat Sverigedemokraterna.”
·  Nyskriven novell av Anna-Karin Palm: ”Farmor skulle ha varit terrorist i dag.”.

Vi nr 5 finns ute i butik den 25 april.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:
Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör: 010-744 24 02, 070-536 71 59, sofia.wadensjo@vi-tidningen.se
Stina Jofs, redaktionschef: 010-744 24 14, 070-876 54 73 stina.jofs@vi-tidningen.se

Taggar

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank,  Rädda Livet åt Cancerfonden samt KF:s årsredovisning och Riksbyggens hållbarhetsredovisning.