Tidningen Vi nr 6/2012: Maria Wetterstrand (MP): ”Jag är miljöpartist mycket mer än jag är kvinna”

Gudrun Schyman: ”Ordet makt är laddat med både klass och kön

Tidningen Vi har fått en unik träff med de före detta partiledarna Maria Wetterstrand (MP), Mona Sahlin (S) och Gudrun Schyman (f d V) och pratat med dem om deras tidigare maktställning – en position som kunde provocera: ”De stereotypa könsrollerna säger att makten är en man och att kvinnor inte ska ha makt, hävdar Gudrun Schyman. ”Både hon och Mona Sahlin är stolta över att de blev de första kvinnorna att leda sina partier. ”Jag hoppas att det inte dröjer 100 år till nästa gång, säger Mona Sahlin.” Maria Wetterstrand berättar att det var viktigt för henne att se att det var möjligt för en kvinna att bli partiledare. Samtidigt säger hon: ”Jag är miljöpartist mycket mer än jag är kvinna”.

Susana Trimarco, som kämpar mot människohandeln i Argentina: ”Bara döden kan hejda mig”

För tio år sedan blev Susana Trimarcos 20-åriga dotter Marita nedslagen och indragen i en bil i staden Tucumán, i nordvästra Argentina. Sedan dess är Marita försvunnen, och ett av många offer för den storskaliga människohandeln i landet. Susana Trimarco letar fortfarande efter sin dotter, och kämpar för att andra kvinnor ska slippa drabbas av samma öde som Marita. Men Susana Trimarcos kamp är både farlig och svår. Mot sig har hon mäktiga bordellägare, motsträviga politiker och korrumperade poliser. Läs det skakande reportaget i Tidningen Vi nr 6/2012.

Lantbruksentreprenören John Higson: ”Det finns ekobyar som säger fuck society och inte låter någon annan vara med”

Det bakas surdegsbröd som aldrig förr, odlas i kolonilotter och stoppas korv. Entreprenören John Higson har hakat på trenden och håller just nu på att bygga en jättelik bondgård på Muskö utanför Stockholm, där alla storstadsbor som vill ska kunna leva ut sina drömmar om landet. Han har redan fått flera önskemål om aktiviteter på Drömgården: ”En man ville åka hölass och en kvinna plocka ägg på morgonen och lägga pengarna i en plåtburk.” Higson tror att drömmen om landet är en revolution som kommer att vända upp och ned på livsmedelsbranschen och rädda landsbygden. Men det finns de som tvivlar …

Dessutom

* ”Jag jobbar rätt hårt med mellansnacken. Man måste ju passa på att sprida lite propaganda.” Tidningen Vi har träffat den uppmärksammade och omstridde operasångaren, hbt-aktivisten och samhällsdebattören Rickard Söderberg.

* Kulturskillnader och brott mot mänskliga rättigheter å ena sidan. Å andra sidan en supermakt i vardande som får allt större betydelse för svensk ekonomi. Inte undra på att svenska politiker har svårt att hantera Kina, konstaterar Tidningen Vi:s politiska reporter Anita Kratz i en analys.

* Den japanska sångerskan Hatsune Miku har 500 000 fans på Facebook och ger utsålda konserter i USA och Japan – trots att hon inte finns på riktigt. Hatsune Miku är bara ett exempel på den växande trenden med virtuella idoler.

Vi nr 6 finns ute i butik den 31 maj

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:

Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör: 010-744 24 02, 070-536 71 59, sofia.wadensjo@vi-tidningen.se

Stina Jofs, redaktionschef: 010-744 24 14, 070-876 54 73 stina.jofs@vi-tidningen.se

• Tidningar, tidskrifter

• maria wetterstrand