Vi Läser nr 1: Senvinterns bästa läsning – Ann-Helén Laestadius, Maja Lunde och John Ajvide Lindqvist

Årets första nummer bjuder på intervjuer med Ann-Helén Laestadius, Maja Lunde och Kjell Espmark. Anna-Lena Laurén skriver om ryssarnas svaghet för litterära lymlar och så blir det ett stort reportage om gängkultur. Ja, och så förklarar David Sundin vad tramsigheter har med stream of consciousness att göra.

Arv & stöld
Den markkonflikt som skär genom Malmfälten, skär även genom Ann-Helén Laestadius. Ett år efter Girjasdomen släpper den Augustprisade författaren sin första vuxenroman och hon är livrädd.
Text: Stina Jofs / Foto: Thron Ullberg

Lika som bär?
I höstas utkom två biografier om Märta Tikkanen samtidigt – vilket väckt debatt i Finland. För Ingrid Carlberg är problemet allt för bekant.

Pernilla August »Första gången jag spelar gorilla«
I vår har filmen Apstjärnan, som baseras på Frida ­Nilssons barnbok med samma namn, premiär.
I rollen som människoapa ser vi Pernilla August. En utmaning som krävde en och annan läspaus.

Gängkultur – ingen vacker historia
Hur kan barndomsvänner bli dödsfiender? Och hur kan en familj ta över en hel stadsdel?
En stor fackbokstrend just nu är verk som går på djupet med den svenska gängkriminaliteten. Som skildrar parallellsamhällen, tystnadskultur, beställningsmord – och skärvor av hopp.

Kjell Espmark: »Sartre fick mig att storkna«
Författaren och akademiledamoten Kjell Espmark om varför han borde ha fördjupat sig i Nikanor Teratologen och vilken film som är bättre än boken.

Rivstart med Yukiko Duke
Denna dystra corona-vinter letar vi ljuspunkter. Yukiko Duke har hittat tio i säsongens bokutgivning. Från Knausgård till Inger Edelfeldt och Sofi Oksanen.

Försvarstalet: Konsten att uthärda med Stoner
Oansenlig in i det sista. Dömd till förglömmelse. Men William Stoner hjälpte Christian Daun
att ordna upp sitt liv. Här är en stukad typ som fick för lite kärlek av sin upphovsman.

Maja Lunde: »Det går för sakta. Vi gör för lite«
Del ett handlade om bin. Del två om törst. Nu kommer maja lundes tredje bok i klimatserien. Men vi börjar under ett isande ögonblick i bilen på väg hem.

Livets lotteri – här är vårens tio bästa barnböcker
2021 har knappt börjat men redan har våra boktipsare Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck fått sig en tankeställare som heter duga.

Ensam i Los Angeles
Markus Wilhelmson återvänder till sin gamla hemstad – som en av 16 miljoner främlingar. Tur att Joan Didion finns där som stöd.

Anna-Lena Laurén: Litteratur och lymlar i Ryssland
Från president Putin till minsta skolbarn – i Ryssland är skönlitteraturen fortfarande en kraft att räkna med. Här betraktas författarna inte främst som uttolkare av sin samtid, utan av människans sanna väsen.

David Sundin: »Nagellack var min egen grej«
Vad har tramsigheter med stream of consciousness att göra? David Sundin, som gör barnbokssuccé, tror sig veta.

Vi Läser nr 1/2021 finns i butik från 21 januari.

För frågor kontakta jonas.eklof@vi.se, 0768-611700

• Litteratur

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank,  Rädda Livet åt Cancerfonden samt KF:s årsredovisning och Riksbyggens hållbarhetsredovisning.