Vi Läser nr 6: Vintern är räddad

Här är höjdpunkterna ur Vi Läsers rekordtjocka vinternummer.

Porträtt: »Skrivandet är en lek för mig«
Godmodig, rastlös och på tvärs med tiden. Åsa Linderborg möter kollegan och vännen Göran Greider, som enligt honom själv skulle kunna bli en karismatisk väckelsepredikant.

Tecken i tiden: Slutspökat?
Osäker lön, dåliga arbetstider, ringa uppmärksamhet. Inte konstigt att spökskrivarna längtar bort ibland. Terri Herrera stämde träff med Klas Ekman med flera.

Min bokhylla – Klara Söderberg: »Hellre Colorado än Eskilstuna«
Musikern och låtskrivaren Klara Söderberg i First Aid Kit hämtar inspiration från köttiga, engelskspråkiga poeter. Och ratar svenska ortsnamn.

Reportage: Dansk exil ­– Ingen dejlig historia
Skottlossning, fylleskandaler och en ödesdiger otrohetsaffär. Under två år vände August Strindberg upp och ner på Danmark. Till sist tog han sig samman och skrev ett av världsdramatikens främsta verk. Vi går på Strindbergsjakt – och gör ett oväntat fynd.

Elva sidor av – Lydia Sandgren: »Jag har aldrig fattat vad den handlar om«
Augustprisnominerade succédebutanten Lydia Sandgren skäms för att hon inte läst Min kamp och erkänner att hon inte kom längre än 50 sidor i Mästaren och Margarita.

Boktips: Årets julklapp? En bok förstås!
Här är vinterns bästa hårda klappar enligt Yukiko Duke. Från Zadie Smith-essäer till en vass Kramfors-deckare av Tove Alsterdal. Roy Jacobsen, Diane Meur, Yoko Tawada och mycket mer!

Till försvar för– Hugo Rask: »Han förtjänar vårt stöd«
Vissa romanpersoner får föga kärlek av sin författare. Annika Persson drar en lans för en »grisig« typ som fått Ester Nilsson efter sig, huvudpersonen i Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande.

Nobeldikt: »Flaubert hade fler vänner än du«
Varsågod! En nyöversatt dikt av årets Nobelpristagare Louise Glück, där vi får en glimt av hennes humoristiska sida.
I översättning av Stewe Claeson.

Totalrenovering!
Den tyske stjärnförfattaren Daniel Kehlmann har skrivit en av världens mest lästa 1700-talsskildringar. Senast tog han sig an trettioåriga kriget. Just nu är det två helt andra frågor som upptar hans tid: Var i hela friden är rörmokaren? Och hur lagar vi ett trasigt samhälle? Stina Jofs intervjuar honom.

En fjunig debutants Nobeldagbok
Först ut var Per Wästberg. Sedan följde Sara Danius. Vi talar förstås om Nobeldagboken. Nu har turen kommit till Anne Swärd. Förväntningarna är på topp, men inget blir riktigt som hon hade tänkt sig.

Deckartips: Bortblåst blygsamhet
Agatha Christie är en inspirationskälla för många deckarförfattare. Synd bara att inte fler låtit sig inspireras av hennes ödmjukhet. Det skriver Malin Persson Giolito – och tipsar om stark spänning från 2020.

Barnbokstips: Inte bara för klassens ljus
Finns det några snälla barn eller tonåringar här? Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck har samlat vinterns bästa tips till er. Och till er andra också – såväl bråkstakar som misfits.

En reningsprocess – Agneta Pleijel på divanen
Förra året vårdades Agneta Pleijel med respirator. Närheten till döden betydde något. Frågan är bara vad.

Numret finns i butik den 19 november.

Alla prenumeranter får även i år en julklapp i form av ett 52-sidigt specialnummer om finlandssvensk litteratur: https://vilaser.se/nummer/finland2020/

För frågor kontakta jonas.eklof@vi.se

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank,  Rädda Livet åt Cancerfonden samt KF:s årsredovisning och Riksbyggens hållbarhetsredovisning.