Social Media samt Blog Policy

På Viasat är vi sedan några år tillbaka aktiva inom sociala medier. Vi träffar dig gärna på Facebook, på Twitter och vi jobbar även med uppsökande kundtjänst på nätet. Det innebär att vi har anställda på Viasat Support som besvarar frågor och bemöter kritik där den uppstår – i forum eller på bloggar. För oss är det oerhört viktigt att lyssna och ta till oss av det som sägs om oss och våra produkter samtidigt som vi besvarar frågor och försöker lösa problem som handlar om oss. Vår närvaro i sociala medier är ett viktigt led i vårt arbete att bli en bättre TV-leverantör.

På Viasat uppmuntrar vi alla anställda att prata om oss i social media förutsatt att man följer den policy som gäller. Såhär ser vår social media policy ut (den finns i ett par olika versioner, anpassad för olika avdelningar).

DO’s

Vi besvarar frågor, korrigerar faktafel och hjälper kund till lösning.

Vi är ärliga med vad vi heter och var vi jobbar.

Sociala medier är relationsskapande – be om synpunkter och kommentarer, inled dialog.

Tonen är positiv, öppen - gärna med glimten i ögat.

DONT’S

Vi släpper inte konfidentiell info – medverkar ej till spekulationer.

Vi talar inte illa om konkurrenter.

I vår ton undviker vi ironi och sarkasm.

Viasats Social Mediapolicy finns på vår hemsida.

________________________________________________________________________________

Det händer då och då att vi tar kontakt med bloggare. I denna kontakt vill vi vara tydliga med hur vi bemöter bloggare, och vi har därför satt samman följande policy.

Blog Policy

Såhär jobbar vi med dig som Bloggare:

-          Vi tar kontakt med dig som bloggare för att vi gillar din blogg. Troligtvis skriver du om ett ämne som ligger nära vår värld – film, sport, TV, prylar och innovationer.

-          Vi erbjuder dig möjlighet att testa en eller flera av våra produkter, och om du vill kan vi säkert ordna så att du kan erbjuda samma möjlighet till dina läsare. Vi kommer säkert fråga om du vill medverka i någon form av kampanj, och det är helt upp till dig att avgöra om det kan vara av värde för din blogg och dina läsare.

-          Om du inte vill bli kontaktad av oss kommer vi självklart att respektera detta. Meddela oss så ser vi till att plocka bort dig från listan av bloggare vi kontaktar. Om du redan skrivit i din blogg att du inte vill bli kontaktad av företag ser vi helt enkelt till att du inte hamnar på listan alls.

-          Vi ser förstås gärna att du skriver om oss, men vi försöker inte påverka dig åt det ena eller andra hållet. Har du frågor svarar vi gärna, och vi ser fram emot att läsa det du skriver – oavsett om vi får ris eller ros.

Utöver detta jobbar vi till och från med köpt reklam i form av banners i bloggar. Här tar vi hjälp av bland annat Tradedoubler för att hitta bra samarbeten.

Viasats Blogpolicy finns också på vår hemsida.

Vi vill gärna höra vad du tycker om detta. Kommentera här, eller kontakta Viasats Presschef på karin.zingmark@viasat.se eller @karinzingmark på Twitter. Vi hörs!

• social media