MTG förvärvar de svenska sändningsrättigheterna till de Olympiska Spelen 2014 och 2016

MTG förvärvar de svenska sändningsrättigheterna för det 22a vinter-OS, som genomförs 2014, och det 31a sommar-OS, som genomförs 2016. Rättigheterna inkluderar sändningar via TV, mobila enheter och internet.

– Vi är glada över att vi har fått förtroendet av IOK att ta hand om detta prestigeuppdrag. Olympiska Spelen är en enormt stark och högt uppskattad sporträttighet och är en stor ära att förädla den för landets TV-tittare. Vi har Sveriges största TV-sportredaktion som redan i dag direktsänder över 5 000 timmar sport per år, och som dessutom har vunnit pris för sin sportbevakning, säger MTGs Sverigechef Manfred Aronsson.

Totalt erbjuderMTG12 svenska TV-kanaler utöver Viaplay, vilket möjliggör för mer OS-sändningar än någonsin tidigare.

– Fler än 9 av 10 svenskar har tillgång till våra fria TV kanaler. De stora händelserna och allt av högt nationellt intresse kommer att göras tillgängligt utan kostnad för TV-tittarna, sägerManfred Aronsson.

Förutom TV-kanalerna kommer spelen även att göras tillgängliga på Viaplay, som är en komplett tjänst för TV, sport och film online. Viaplays innehåll kan man ta del av via antingen en dator eller mobila enheter såsom smartphones och surfplattor.

– Kombinationen av alla våra kanaler och Viaplay gör att landets TV-tittare kommer att kunna få sitt lystmäte av OS, sägerManfred Aronsson.

I avtalet ingår även tillgång till programinnehåll från de olympiska spelens arkiv. Det utförliga arkivet av OS-innehåll kommer att inkluderas som en del av regelbundna program med höjdpunkter och profiler för att marknadsföra spelen och direktsändningarna.

MTGhar även tillgång till de icke exklusiva svenska radiorättigheterna för båda spelen.

Vinter-OS 2014 arrangeras mellan den 7 och 23 februari 2014 i Sotji, beläget i vid Svarta Havet i Södra Ryssland, i nybyggda anläggningar.

Sommar-OS 2016 arrangeras mellan den 5 och 21 augusti 2016 i Rio de Janeiro i Brasilien i fyra olika områden i staden, vilka inkluderar välkända platser som Copacabana och Maracana.

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Manfred Aronsson
Chef MTG Sverige 08- 5620 23 00

Per Tellander
Sportchef Viasat Sverige 070-775 80 69

Per Lorentz
InformationschefMTG Sverige 0736-99 24 66

Modern Times Group är ett internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Viasat Sverige ingår i Modern Times Group MTGAB, det internationella mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Viasat Broadcasting underhåller människor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ungern, Tjeckien, Bulgarien, Makedonien, Ghana, Ryssland, Polen, Rumänien, Vitryssland, Moldavien, Georgien, Ukraina, Kazakstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Armenien, Azerbaijan, Slovakien, Slovenien, Serbien, Montenegro, Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Kenya, Nigeria och USA.