VÄRLDENS HETASTE FOTBOLLSLIGA TILL VIASAT – FÅR EGEN HD-KANAL

Viasat Broadcasting har förvärvat de exklusiva sändningsrättigheterna till engelska Barclays Premier League för de tre kommande säsongerna. Som ett led i storsatsningen får Viasat en helt egen ny HD-kanal i samarbete med Premier League.

– Vi är ytterst säkra på att Viasat kommer sända Barclays Premier League-fotboll på ett heltäckande och innovativt sätt, säger Richard Scudamore, VD för FA Premier League.

Från och med säsongen 2010/2011 kommer Viasat att dra upp ridån till drömmarnas teater där artister som Eric Cantona, Denis Bergkamp och Alan Shearer odödliggjorts. Och där stjärnor som Cesc Fabregas, Steven Gerrard och Wayne Rooney fortsätter bygga myten om världens bästa liga.

Premier League kommer att sändas i Viasat Fotboll, Viasat Sport och Viasat Sport HD samt på den helt nya Viasat Premier League HD-kanalen.

Tillsammans kommer kanalerna att direktsända minst 228 matcher varje säsong, fördelade på 6-8 starttider i veckan, kompletterat av program med höjdpunkter, intervjuer och analyser.

– Med rättigheten och det intresse som finns följer ett stort ansvar att utveckla inramningen och bevakningen, säger Viasats sportchef Per Tellander och fortsätter:

– Vi kommer att göra studioprogram minst två dagar i veckan med våra uppskattade programledare, experter och kommentatorer. Och vi kommer att vara på plats i England varje vecka för att kunna göra specialreportage kring lagen och deras stjärnor.

Den nya Premier League HD-kanalen kommer dessutom ge tittarna en unik möjlighet att komma ännu närmare sina favoritklubbar genom att dagligen erbjuda senaste nytt i form av intervjuer och bakom kulisserna-inslag, samt givetvis matcher, allt i det högupplösta formatet.

– Tillsammans med Champions League gör Premier League Viasat Fotboll till Sveriges ledande fotbollskanal, säger Per Tellander.

Bland övriga fotbollsrättigheter märks dessutom den klassiska FA-cupen, vilket innebär att tittarna kan följa de engelska toppklubbarna i samtliga av lagens största matcher.

Viasats sätt att sända toppfotboll har väckt uppmärksamhet, och på TV-galan Kristallen 2009 vann kanalens Champions League-sändningar andrapris. I dagarna utsågs även Viasat till bästa TV-bolag inom svensk fotboll av Sports Business Nordic, för andra året i följd.

­– Att vi får möjligheten att sända Premier League kommer givetvis att sporra oss till att fortsätta utveckla våra sändningar, säger Per Tellander.

Viasats fotbollsrättigheter/

Viasat Broadcastings portfölj av fotbollsrättigheter innehåller i dagsläget UEFA Champions League, den franska ligan Ligue 1, den engelska FA-cupen och klubbkanalerna för Chelsea och Manchester United samt England och Tysklands hemmalandskamper. Viasat har även sändningsrättigheterna till hemmamatcherna för de italienska Serie A-lagen Inter Milan, AC Milan, Juventus, Fiorentina, Genoa, Roma, Cagliari, Lazio, Catania och Bologna.

Viasats sportkanaler/

Viasats sportkanaler i Sverige omfattar i dag: Viasat Fotboll, Viasat Sport, Viasat Motor, Viasat Hockey, Viasat Golf och Viasat Sport HD.

Bland övriga rättigheter märks bland annat Formel 1, NHL, Rally-VM, HockeyAllsvenskan, Kvalserien, Hockey-VM, samtliga Golfmajors, ATP World Tour.

Viasat Golf är en fristående kanal, medan de andra fem sportkanalerna är tillgängliga som en del av Viasats sport- och premiumpaket inom betal-TV.

Här finns sportkanalerna/

Viasats hela sportutbud fortsätter att finnas på Viasats egen satellittplattform. Dessutom kommer vi att fortsätta sända hos de IPTV och kabel-TV-operatörer som kanalerna finns på i dag, det vill säga Comhem, Telia, Tele2 och Bredbandsbolaget. Viasats sportkanaler finns inte hos Canal Digital eller Boxer. Den nya Premier League-kanalen i HD kommer att finnas på Viasats parabolplattform från och med ligastarten i augusti.

Viasat Broadcasting är det största affärsområdet inom det internationella mediebolaget Modern Times Group MTG AB. Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även fri-TV-kanaler i Tjeckien, Ungern, Slovenien, Bulgarien, Makedonien och Ghana, betal-TV-kanaler i Central- & Östeuropa och i USA och en satellit-TV-plattform i Ukraina. MTGs TV-tillgångar når över 125 miljoner människor i 30 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag CTC Media (Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören i Norden och Baltikum. MTG är noterat på Nasdaq OMX Stockholm.