Viasat förlänger viktiga filmavtal

Idag tillkännagav Viasat att man har förnyat ett antal fleråriga filmavtal med NBCUniversal International Television Distribution, Twentieth Century Fox Television Distribution, Nordisk Film och SF Film.

Viasat har tecknat två stycken licensavtal med NBCUniversal International Television Distribution. Det första licensavtalet avser de exklusiva rättigheterna för reklamfinansierade TV-kanaler. Det andra licensavtalet avser de exklusiva rättigheterna för betal-TV såsom Viasat Film samt för online-tjänsten Viaplay.

Avtalet med Twentieth Century Fox ger Viasat tillgång till dels ett brett utbud av de nyaste filmerna men även ett urval äldre filmer. Avtalet kommer förse Viasat Film-kanalerna, Viaplay i digitalboxen samt online-tjänsten Viaplay med Fox:s filmer.

Licensavtalet med SF Film förser Viasat med de exklusiva betal-TV-rättigheterna till SF Films innehåll. Nordiska filmer som är producerade eller samproducerade av SF Film kommer finnas tillgängliga exklusivt via Viasat Films kanaler samt på onlinetjänsten Viaplay. Avtalet gäller även lokala filmer samt äldre filmer och dessa kommer även finnas på Viasat Film samt som en del av filmpaketet på online-tjänsten Viaplay.

Avtalet med Nordisk Film förser Viasat med såväl nya som äldre filmer och kommer visas på Viasat Films kanaler. För online-tjänsten Viaplay har man förvärvat samma rättigheter. MTG har även förvärvat exklusiva rättigheterna för de reklamfinansierade TV-kanalerna.

-          Vi har bestämt oss för att satsa på film på samma sätt som vi satsar på sport. Att vi har förlängt några av våra viktigaste filmavtal är ett viktigt steg i detta arbete. Vi ser fram emot att få ge våra tittare det bästa filmerna oavsett om de ser på Viasat Film, Viaplay eller på de reklamfinansierade kanalerna, säger Jonas Karlén VD Viasat Sverige.

-          Med de stora amerikanska aktörerna på intåg i Sverige så känner vi oss verkligen trygga med vårt filminnehåll. Vi har avtal med de största filmstudiorna och kan erbjuda så väl det senaste från Hollywood som svenska filmklassiker. Sen kan du själv välja på vilken plattform du vill se filmerna, säger Niclas Ekdahl VD Viaplay.

• film
  • on demand