Viasat lanserar tre nya TV4-kanaler

Nu lanserar Viasat tre nya kanaler från TV4-Gruppen. I går var det premiär för TV4 Fakta XL, den 25 augusti lanseras TV4 Sport Xtra och den 10 september kan Viasats kunder ta del av nyheter, fördjupningar och analyser 24 timmar om dygnet via TV4 News.

De tre kanalerna - TV4 Fakta XL, TV4 Sport Xtra och TV4 News - erbjuds till Viasats parabolkunder och kunder via stadsnät. TV4 Sport Xtra kommer enbart sändas i HD-kvalitet till Viasats hushåll.

- Vi arbetar hela tiden med att utöka och bredda vårt erbjudande därför känns det fantastiskt roligt att få erbjuda våra kunder hela tre nya kanaler från TV4. Att kanalerna har olika fokus, sport, nyheter och dokumentärer, gör att hela familjen kan hitta nya favoritprogram, säger Jonas Karlén, vd Viasat Sverige.

Nystartade TV4 Fakta XL är en faktakanal med fokus på äventyr, teknik, historia och politik. Produktionerna är mer karaktärsdrivna än i systerkanalen TV4 Fakta, och presenteras av internationella starka personligheter och programledare.

- Det är otroligt roligt att vi nu kan erbjuda vår nya kanal till så många fler. TV4 Fakta XL är fullmatad med nya dokumentärer och serier i spännande och intressanta genrer som äventyr, teknik och historia, program som kompletterar systerkanalen TV4 Faktas utbud, säger Kajsa Stål, chef för TV4 Fakta och TV4 Fakta XL.

TV4 Sport Xtra, som sänds i HD för Viasats kunder, blir huvudkanal för italienska Serie A och visar även matcher från fotbollsligor som Europa League och brasilianska Serie A. Kanalen visar även spanska cupen och flera mästerskap.

Nyhetskanalen TV4 News sänder dygnet runt, sju dagar i veckan. Förutom nyhetssändningar erbjuds fördjupningar och analyser med expertkommentatorer och inbjudna gäster.

Så får Viasatkunderna tillgång till de nya kanalerna:

TV4 Fakta XL kommer att ingå i dokumentärpaketet för parabolkunder och i Silver- och Guldpaketet för stadsnätskunder. TV4 Fakta XL kommer vara tillgänglig på kanalplats 35 där TV4 Science Fiction tidigare funnits. TV4 Sport Extra HD kommer att erbjudas för 39 kr/månad. För att få tillgång till kanalen behöver man som parabolkund ha minst två intressepaket och som stadsnätskund ska man ha ett kanalpaket som är större än bas. För att kunna ta emot kanalen behöver man som kund också ha en HD-box. TV4 News att ingå i dokumentärpaketet för Viasats parabolkunder och i Silver- och Guldpaketet för stadsnätskunder.

För mer information, se www.viasat.se