Viasat OnDemand sänder direktsänd sport i Smooth Streaming

Idag drar Champions League igång. Alla Champions League matcher kommer visas på Viasat OnDemand på webben utöver att sändas på Viasat Sport-kanalerna i TVn. Sedan några månader tillbaka har en ny streamingteknik vid namn Smooth Streaming testats. Eftersom testerna fallit väl ut kommer nästan all direktsänd sport från och med nu sändas i Smooth Streaming.

Smooth Streaming innebär att kvalitén på bild och ljud anpassas utefter hur mycket bandbredd och CPU-resurser (kapacitet) som finns tillgängligt hos användaren. Det innebär att sändningen går igång direkt i en lägre bitrate så snart man klickat på ”hyr”knappen. När klienten sedan känner att det finns mer tillgänglig bandbredd och systemresurser på datorn kan den koppla upp sig mot en högre bitrate vilket ger en successivt bättre bild.

”En lösning som ger dig en sportupplevelse med precis så bra bild och ljud som din dator samt internetuppkoppling tillåter är ett steg mot vårt mål att ge underhållning på TV-tittarens villkor. Jag är riktigt stolt över vårt tekniska team som framgångsrikt säkerställt en riktigt bra kvalité på webbtjänsten Viasat OnDemand,” säger Hans Skarplöth, VD Viasat Sverige.

För tittarna innebär detta en användarupplevelse där risken för att matchen ‘buffrar’ eller hackar minskar dramatiskt. Precis i början av matchen är bilden något ‘pixligare’ men blir sedan snabbt skarp (inom 30 sekunder) förutsatt att du har en rimligt bra bandbredd. Klienten väljer alltid optimal videokvalitet baserat på tillgängliga resurser. Det innebär även att kvalitén kan sjunka om datorn belastas med andra krävande resurser såsom nerladdning eller programstarter. Tekniken är utvecklad av Microsoft och användes första gången på nätet under sommar-OS 2008 i Peking.

Vad är Viasat OnDemand?

Med Viasat OnDemand kan du välja att se vad du vill när du vill. Förutom förhandsvisningar av populära program hittar du Sveriges största Playkanaler, direktsänd sport och ett stort utbud av film, serier och dokumentärer – allt samlat på ett ställe. Tjänsten finns tillgänglig för alla på nätet på www.viasatondemand.se, direkt i TVn för de som har en digitalbox från Viasat med Viasat OnDemand abonnemang samt via mobilen och iPad. I tjänsten finns möjlighet att köpa innehåll styckvis, men möjligheten finns också att teckna paket med film, sport, underhållning, dokumentärer och erotik.

• Vetenskap, teknik

• viasat on demand
  • viasat ondemand

Viasat Broadcasting är det största affärsområdet inom det internationella mediebolaget Modern Times Group MTG AB. Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även fri-TV-kanaler i Tjeckien, Ungern, Slovenien, Bulgarien, Makedonien och Ghana, betal-TV-kanaler i Central- & Östeuropa och i USA och en satellit-TV-plattform i Ukraina. MTGs TV-tillgångar når över 125 miljoner människor i 30 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag CTC Media (Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören i Norden och Baltikum. MTG är noterat på Nasdaq OMX Stockholm.