Viasat sätter nytt Guinness världsrekord i 3D-TV

Viasat Sverige har tillsammans med EKTA och Videoforce slagit officiellt världsrekord via Guinness World Records. Champions League finalen 2011 visades på världens största LED 3D-TV. TVn, som är byggd av EKTA och levererad av Videoforce, var 7.11m diagonalt och skärmytan var 6.192m gånger 3.484m. Världsrekordet sattes tillsammans med 400 inbjudna Viasat Guld-kunder på lördagen 28 maj 2011.

Viasat i Sverige har tillsammans med EKTA och Videoforce för första gången förärats en plats i Guinness World Records. I samband med årets Champions League-final samlade Viasat 400 inbjudna Viasat Guld-kunder i restaurang Trädgår'n i Göteborg för att ge dessa en upplevelse utöver det vanliga. En gigantisk 3D LED-skärm installerades och med en yta på 6.192m x 3.483m och en total diagonal yta på 7.11m visade det sig bli världens största 3D LED-skärm.

”Vi ville verkligen passa på att ge våra kunder en speciell kväll när vi samlades för att visa Champions League-finalen i 3D. Tidigare har vi visat våra 3D-sändningar projicerade på en duk, och det var inte utan viss nervositet vi fattade beslutet att montera upp denna gigantiska 3D LED-skärm. Tekniken höll, och vi fick tillsammans med våra kunder uppleva ett världsrekord!” säger Hans Skarplöth, VD Viasat Sverige.

Tekniken som användes var stereoskopisk 3D med aktiva glasögon. Uppdateringshastigheten på skärmen är 100Hz vilket innebär att varje öga tar emot 50 rutor per sekund.

Information om världsrekordet publiceras inom kort på http://www.guinnessworldrecords.com/

Viasat lanserade som första TV-operatör i Sverige 3D-TV i december 2010. Utbudet av 3D-TV hos Viasat består dels av ett antal 3D-filmer i Viaplays filmbibliotek i digitalboxen, dels ett antal 3D-sända sportevenemang. Sedan lanseringen har tio sportsändningar sänts i 3D-kvalité, däribland fotboll från Premier League och Champions League, hockey från NHL och golf från PGA Touren.

Viasats 3D-sändningar genomförs i samarbete med SES-Astra och Samsung.

För att se på 3D TV från Viasat behöver du:

- En 3D-TV och 3D-glasögon

- För att se sport i 3D behöver du en box som kan ta emot HD sändningar samt ett abonnemang på film- och sportpaketet. När du ska se sport hittar du tjänsten Viasat 3D på plats 45 i EPGn.

- För att hyra 3D-film från videobutiken behöver du en inspelningsbar Viasat-box (Pace 850, 855 och 865).

För mer information, kontakta:

Karin Zingmark, presschef Viasat, tel: 073-6992533, e-mail: karin.zingmark@viasat.se

Urban Egelstrand, Videoforce, tel: 070-6000603, e-mail: urban@videoforce.se

• film
  • digital box
  • champions league
  • 3d-tv

Viasat Sverige ingår i Modern Times Group MTGAB, det internationella mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Viasat Broadcasting underhåller människor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ungern, Tjeckien, Bulgarien, Makedonien, Ghana, Ryssland, Polen, Rumänien, Vitryssland, Moldavien, Georgien, Ukraina, Kazakstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Armenien, Azerbaijan, Slovakien, Slovenien, Serbien, Montenegro, Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Kenya, Nigeria och USA.

Om Videoforce:

Videoforce är ett banbrytande och nytänkande företag. Videoforce jobbar för att vidareutveckla den senaste tekniken till att prestera mer.