Regeringen ger förlängd dispens för antroposofiska läkemedel

Regeringen har beslutat förlänga dispensen för antroposofiska naturläkemedel med ett år. Ett krav är att registreringsansökan för ytterligare ett av medlen lämnas in före utgången av 2010.

– Vi är glada att regeringen inser att det behövs fortsatt dispens i avvaktan på ett bättre fungerande och mer komplett läkemedelsdirektiv inom EU, vilket nu diskuteras i Europa, säger Ursula Flatters, läkare och styrelseledamot på det antroposofiskt inriktade sjukhuset Vidarkliniken.

­– Men det är otillfredsställande att dispensen nu bara är ettårig i Sverige, eftersom alla processer i den här frågan tar mycket längre tid. Detta skapar en betydande osäkerhet för hela vår nu 25-åriga verksamhet, för våra patienter och för den kunskapsutveckling som vi bidrar med till övriga vården.

– Vi vill att antroposofiska naturläkemedel inlemmas i ett EU-regelverk, men med dagens ofullständiga regler är det helt enkelt inte möjligt. Vi hoppas nu att även den svenska regeringen verkar för att EU-reglerna kompletteras så att de på ett rimligt sätt går att tillämpa på den sedan decennier väl beprövade och efterfrågade antroposofiska vården i Sverige och Europa.

Bakgrunden till problemet är att de sedan länge välkända bristerna i EUs läkemedelsregler ställdes på sin spets i en EU-dom år 2007. I EU-länder där antroposofisk vård praktiseras ser man dock till att interimistiskt lösa det här regeldilemmat för att säkra fortsatt tillgång till antroposofiska naturläkemedel för patienter och remitterande läkare. Men det behövs också mer permanenta ändringar i läkemedelsreglerna, vilket bland annat EU-kommissionen har efterlyst.

Antroposofiska läkemedel är kliniskt välbeprövade och ordineras av 30.000 läkare i Europa. Problemet är att det egentligen saknas lagrum för den här typen av småskaliga, naturläkemedel som ingår i individuellt utformade terapier. Regelverket är produktinriktat medan de antroposofiska naturläkemedlen är inriktade på individualiserade terapier. Samtidigt blir det idag även inom skolmedicinen allt vanligare med individualiserad medicin, med skräddarsydda läkemedel och behandlingar.

– Det är uppenbart att läkemedelsregler över tid behöver anpassas till hur hälso- och sjukvårdsverksamheten faktiskt ser ut, och inte tvärt om, säger Ursula Flatters.

För mer information och kommentarer:

Ursula Flatters, läkare och styrelseledamot, Vidarkliniken

070-607 54 22, ursula.flatters@vidarkliniken.se

Henrik Olténg, vd, Weleda AB (Weleda är Vidarklinikens ombud för antroposofiska läkemedel)

070-313 62 06, henrik.olteng@weleda.se