​Bland poddar och skär

Min sommar har alltid ett stort inslag av Västerhavet, saltstänkta bad och seglingar. En miljö som jag är van att vistas i och som ger mig mycket energi. Att segla runt bland kobbar och skär är en lisa för själen och får mig att prioritera annat än vad jag gör i vardagen. Denna sommar har jag framförallt nyttjat tiden till att lyssna på en mängd poddar.

De finns i alla möjliga genres och många är förvånansvärt välgjorda. P3 Dokumentär har blivit en av mina favoriter. Mitt stora samhälls- och historieintresse har genom den podden blivit väl tillfredsställt. Allt från säldöden i slutet av 1980-talet, den första atombomben, finansmännen Ivar Krüger och Karl-Erik Björkegrens öden till svensk vapenexport har passerat mina hörlurar. Självklart har jag avverkat ett antal fotbollspoddar också. 😊

Bästa behållningen, och det som jag nog får mest nytta av framöver i vardagen, är dock en av böckerna jag har hunnit läsa i sommar. Hans Roslings FACTFULNESS. En bok om hur bra världen har utvecklats. Hur allt fler människor får tillgång till utbildning, vacciner, rent vatten m.m. Boken är bitvis en skrämmande läsning och man förstår hur lite kunskap beslutsfattare har om denna utveckling. Megamissuppfattningar kallar Hans Rosling det. Genom hela boken blir man bryskt påmind om hur stor faktaresistens det finns där ute och hur mycket beslutsfattande som är tendentiöst. Det vill säga beslut fattade utifrån vinklade underlag med syfte att stödja den egna beslutstesen.

Nu när hösten så sakteliga drar igång ska jag tillåta mig att påminnas om all klokskap jag har tagit till mig via öron och ögon i sommar. Men jag kommer också att dra lite på smilbanden när jag kommer ihåg nonsenskunskaper såsom att en av matcherna i fotbolls-VM 1934 i Uruguay blåstes av redan i matchminut 84 och vilket rabalder det skapade på fotbollsplanen. 😊

David Svensson, VD Videum AB