Videums VD David Svensson

​Framtiden kommer en dag i sänder

Läste en text på nyhetstjänsten Omni där en fastighetsförvaltare reflekterade över att vi människor var duktiga på att studera en företeelse och därefter ’extrapolera’ företeelsen in i framtiden. Men han menade att då det hela tiden förekommer föränderliga variabler blir det sällan som man tror.

En sådan företeelse var WFH. En förkortning för Working From Home. Att WFH kommer att innebära att vi behöver långt mycket mindre kontorsyta i framtiden. Dels för att vi kommer att arbeta hemifrån i en helt annan utsträckning, som en effekt av pandemin, dels tack vare det tekniksprång som nu sker. Fastighetsförvaltaren menade att det inte var en så enkel ekvation. Att företag och organisationer även i framtiden behöver samla alla sina medarbetare samtidigt, även om en viss reduktion av kontorsyta är att förvänta. Samtidigt blir det än viktigare att kontoret är en attraktiv mötesplats. Inte bara ur ett pandemisäkert perspektiv, utan även i form av väl tilltagna ytor och attraktivitet för att få medarbetarna att vilja vistas på kontoret.

Hur som helst har året som gått inneburit en väldig förändring ur ett arbetsperspektiv. Videum har alltid legat långt fram när det gäller mötesplatsens betydelse. Något som även uppmärksammades när vi blev nominerade till årets träbyggnad tidigare i höstas. Juryn valde då att motivera nomineringen med formuleringar såsom ’…funktionell välbalanserad byggnad med rumsligt spännande interiör’ och ’mötesplats för företagande, innovation och tillväxt’.

Visst fick vi ställa in en massa inplanerade kunskapsaktiviteter i våras. Men nu i höst har vi ställt om istället för ställt in och kunnat genomföra flera av dessa aktiviteter digitalt istället. Ett exempel är Digitala veckan som Videum Science Park tillsammans med andra aktörer varit med och arrangerat. Ett drygt 200-tal anslöt sig och deltog via tekniken för att lyssna på intressanta föredragshållare och relevanta ämnen.

Om nu efterfrågan på konferenser och möten störtdök under andra kvartalet tog den fart igen efter sommaren när effekterna av pandemin föll tillbaka. Det, om något, vittnar om behovet av att mötas och värdet av Videum Science Park är verkligt. Sedan kom ytterligare en tvärnit i början av november. Så det är inte helt enkelt att förutse hur 2021 kommer att utveckla sig. Vi får helt enkelt vänta och se. Eller som Abraham Lincoln uttryckte det: ”Det bästa med framtiden är att den kommer med en dag i sänder”.

David Svensson
vd Videum AB

"idéer föds där människor möts"

Videum äger och förvaltar fastigheter för mötesplatser som Linnéuniversitetet, innovationsmiljön på Framtidsvägen och Teleborg slott med tillhörande äldre byggnader. Allt på campusområdet i Växjö. Videum AB är en del av Växjö kommun.

Videum AB
Framtidsvägen 18