​Med vind i seglen

Det sägs att man gör bäst i att förbereda sig på det värsta, men att man ska hoppas på det bästa. Något som låter både logiskt och smart. Våren 2020 har denna parafras testats till sitt yttersta och ”värstaläget” har fått en ny innebörd. Det var knappast någon som strax innan jul kunde ana vidden av konsekvenserna av rådande pandemi. Tveksamt om någon gör det idag, tre månader efter att samhällena började stänga ned i Europa. Men, det kommer en morgondag. När vet ingen riktigt. Men en sak är säker. Morgondagen kommer inte att bli som gårdagen. Det blir en form av ”Verklighet 2.0”.

Förra året möttes över 7 000 personer i Videum Science Park. De deltog på föredrag, testade VR-miljön, arbetade i workshops i innovationslabbet, konfererade med mera. Så många kommer det inte att bli 2020. Det vågar jag slå fast redan nu. Det var nämligen som ett plötsligt väderomslag till sjöss som slog till i mitten av mars. Från bleke och solsken till en våldsam metrologisk urladdning från ena stunden till den andra. Alla möten ställdes in. Många började arbeta hemifrån. Och ny teknik avancerade. Jag hörde någonstans att denna vår har tagit oss 7 år framåt i teknikanvändning när det gäller nyttjandet och mognadsgraden av diverse digitala mötesplattformar.

Förutom en rad direkta åtgärder i form av direkt dialog med våra hyresgäster om hur de klarar sig i denna storm, har nya nationella, och för all del även internationella, initiativ stått som ’spön i backen’. Alla med den gemensamma nämnaren ”I coronakrisens spår”. Videum har bevakat initiativen och några följer vi upp extra noga. Att förbereda sig för ”Verklighet 2.0” är en viktig del i ett bolags strategiska arbete. Inte helt lätt att sätta fokus på mitt under en kris. Men nödvändigt.

Vi hoppas därför att vi kommer att kunna bli beviljade nationell finansiering för projekt som skapar nya förutsättningar för vårt näringsliv i den nya verkligheten som kommer efter krisen. Då kommer vi tillsammans att återigen kunna sätta kurs föröver med vind i seglen

David Svensson, VD Videum AB

• växjö kommun