Eva Kindlundh

Affärsnytta med VR, AR och MR

Under gårdagens Digibrunch bjöd Eva Kindlundh från Warpin på många exempel hur man kan använda VR, AR och MR i sitt företag. Visst kan det vara fräckt utifrån ett PR- och marknadsföringsperspektiv att använda ny teknik, men framför allt finns det stor affärsnytta för många branscher.

Till exempel kan du träna dig på olika situationer och på hur du kan hantera andras och dina egna reaktioner. Du kan uppleva ytor och avstånd på ett helt annat sätt än med en traditionell ritning, vilket gör att du kan justera innan ni ens börjat bygga. Fördelen med att gå in i en VR-värld är också att du har fullt fokus och ett större emotionellt engagemang. Ingen börjar sväva bort i andra tankar när man är mitt inne i en VR-upplevelse.

Är det inte svårt och dyrt undrar någon i publiken och Evas svar på detta är att det är helt ok att börja med enklare 360-filmer. Om vi sedan bara kan börja visa vad tidigare kunder har tjänat på att ta fram virtuella modeller jämfört med att göra sena justeringar så kan vi motivera att ta betalt för vår tjänst och alla kommer att bli nöjda och vinna på det.

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant.

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.

Det andra är att Videum äger och förvaltar 100 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.

Presskontakt kommunikationsansvarig press, webb, sociala medier, marknadsföring, layout 0470 72 33 16