Andreas behåller lugnet om nätet går ner

Som it-samordnare hos Videum har du ansvar för allt från datorer och it-utrustning för Videums egen personal till nätverk och säkerhet i alla Videums fastigheter. Men också kundkontakter när hyresgäster i Videum Science Park behöver hjälp med in- eller omkopplingar från de IT-leverantörer de valt att anlita. Sedan april 2021 är det Andreas Eriksson som innehar den ansvarsfulla och viktiga tjänsten hos Videum. En roll som kräver just den personlighet som Andreas har - lugn, strukturerad och alltid ordning och reda.

- Att stressa upp sig fungerar inte, då går det inte att lösa komplexa problem, förklarar Andreas och tillägger att eftersom många människor påverkas om tex ett nät går ner gäller det att systematiskt analysera problemet och sedan snabbt hitta en lösning. I en pressad situation har man fördel av alla års erfarenhet och en väl uppbyggd struktur i systemen.

Andreas är teknikintresserad och har under hela sitt yrkesliv arbetat med it. Från slutet av 90-talet med cad-support, via it-service till den övergripande samordningsrollen han har idag. Med erfarenheter från såväl ABB, IBM och Volvo IT säger Andreas att den lilla organisationen där alla har möjlighet att göra sin röst hörd kanske ändå är den plats som passar honom bäst.

2009 startade Andreas eget och han har haft ett mindre antal, men stora kunder. Videum har varit en av dem sedan starten och här har han stöttat it-personal i stort och smått. Ett beslut om organisationsförändring och att outsourca it-supporten till Finland hos Andreas största konsultuppdrag kom vid samma tid som Videums it-samordnare efter 10 år valt att söka ny tjänst. Ett tillfälle för Andreas att bli anställd medarbetare på Videum där han ju redan känner verksamheten och it-strukturen väl.