​Expanderad science park nominerad till Växjö kommuns Träbyggnadspris 2020

Idag nominerades Videums senast invigda fastighet till Växjö kommuns träbyggnadspris. Den enskilda byggnaden, ibland kallad Hus Charlie, har förtätat och knutit samman alla fastigheterna för den neutrala mötesplatsen för företagande, innovation och tillväxt som Videum Science Park är. Här möts näringsliv, akademi och offentlig sektor genom labbmiljöer, kunskapsevent samt flexibla kontor och konferens med personlig service.

Byggnaden har 4 våningar plus källare och är ca 5 500 kvm, varav 2 000 kvm är gemensamma ytor inkl restaurang och konferens, övriga ytor är kontorslokaler i olika storlekar. Huset följer Växjö kommuns träbyggnadsstrategi och är byggt efter kraven för miljöbyggnad silver. Stomme och bjälklag är i trä på kontorsdelen, stomme i trä/stål med bjälklag i betong i konferens- och restaurangdel. Även interiört har olika variationer av trä fått stort utrymme i allt från golv till väggbeklädnad. Arkitekt Jais arkitekter och totalentreprenör JSB.

Fastigheten har en solcellsanläggning och uppmätt energivärde är 52 kWh/m2, vilket är under både kommunala och nationella krav på energiförbrukning. Byggkostnaden blev 113 000 000 kronor, vilket ger en kvadratmeterkostnad på endast 20 500 kronor per kvadratmeter.

- Vi är väldigt stolta att vara nominerade och det är ett erkännande att vi jobbar rätt med våra fastigheter vad gäller miljö, kostnader och resurser, säger Videums fastighetschef Cissi Carlsson.

Byggtid
Den 24 januari 2017 tog Växjö kommunfullmäktige investeringsbeslut för utbyggnad och sammanbyggnation av Videum Science Park och 31 mars samma år togs det första spadtaget virtuellt med hjälp av Videum VR. Den 1 oktober 2018 skedde så den första inflyttning av hyresgäster och den nya receptionen och konferensdelen öppnade upp.

Juryns motivering
”Hus Charlie är hjärtat och mötesplatsen för näringsliv, universitet och forskning. En självklar plats för samarbete och utbyte av kunskap. Byggnaden länkar på ett naturligt sätt samman de tidigare byggda trähusen från 2002 och framåt med en öppen entréhall och skapar plats för dagens och framtidens möten. Byggnaden är i sig ett forskningsprojekt där det inbyggt i KL-trästommen ständigt görs avläsningar av status, rörelse och fukt vilket möjliggör en kunskapsutveckling på byggmetoders och komponenters funktion över tid. Hus Charlie är en funktionell välbalanserad byggnad med rumsligt spännande interiör som lyfter fram trästomme och trämaterialet. Ett projekt som har potential att stärka det moderna träbyggandet under lång tid framöver.”

Årets träbyggnadspris delas ut i kommunhuset den 29 oktober 2020.