Markus Yngvesson, verksamhetsledare och rådgivare Nyföretagarcentrum

​Nyföretagarcentrum flyttar in

Nyföretagarcentrum Växjö, Alvesta & Uppvidinge är en privat, ideell stiftelse som med 800 rådgivningar under ett år hjälper till när någon vill starta eget företag, oavsett bransch. I december flyttar de sitt kontor till Videum Science Park.

Nyföretagarcentrum jobbar över alla branscher, men endast med uppstarten av företag. Hit vänder man sig för att lära grunderna i företagande och man räknas som nyföretagare under sina tre första år. Nyföretagarcentrum finns i 200 av Sveriges kommuner och verkar som små lokala stiftelser som delar stadgar och varumärke. De drivs alla av sina lokala samarbetspartners.

- Vi möter varje år drygt 500 personer som vill starta, eller precis har startat företag, berättar Markus Yngvesson som är verksamhetsledare och diplomerad rådgivare för Nyföretagarcentrum Växjö, Alvesta & Uppvidinge. Varje år ger vi ca 800 kostnadsfria rådgivningar i allt från affärsidé, frågor kring affärsplan och budget till marknadsföring, kontakter med bank eller myndighet och alla andra frågor som dyker upp när man startar företag.

Både Nyföretagarcentrum och Videum Science Park ingår i ett regionalt nätverk av företagsfrämjande organisationer som samarbetar och komplettera varandra. Detta för att leda entreprenörerna till rätt stöd från idé och uppstart till stark etablering och konkurrenskraft genom nätverk och samverkan samt utveckling genom innovation och akademiska kontakter.

- Vi väljer att flytta till Videum Science Park för att det är ett ställe där det händer saker och just där vill vi vara, förklarar Markus. Det är en bra mötesplats och vi uppskattar närheten till andra företag.

Presskontakt kommunikationsansvarig press, webb, sociala medier, marknadsföring 0470 72 33 16

Videum skapar Växjös främsta miljö för företagare under devisen "idéer föds där människor möts".

Videum - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant.

Videum verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park med stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster. Det andra är att Videum bygger och förvaltar fastigheter med Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Videum AB är en del av Växjö kommun.

Videum AB och Videum Science Park
Framtidsvägen 14