​Positivt besked för genomförandeprojekt kring innovation

​Positivt besked för genomförandeprojekt kring innovation

I torsdags fick Videum, Linnéuniversitetet och Centrum för Informationslogistik (CIL) ett positivt besked från Regionala utvecklingsnämnden om medfinansiering av ett samverkansprojekt för ökad kunskap om innovation och innovationsprocesser bland små och medelstora företag i vår region.

I projektet ska Videum, Linnéuniversitetet och CIL i Ljungby stärka små och medelstora företags konkurrenskraft genom allt mer fokus på innovation. Tillsammans ska man investera i innovationsutmaningar och kunskapsaktiviteter som i sin tur blir grunden för olika forskning- och utvecklingsprojekt. Allt med målsättningen om ett långsiktigt konkurrenskraftigt näringsliv och en väl fungerande samverkansmodell.

Region Kronoberg går in i projektet som medfinansiär med 3 234 848 kronor, vilket är 50 % av projektbudgeten. Projektet går nu vidare och söker finansiering för resterande 50 % hos Tillväxtverket för att möjliggöra en projektstart i januari 2021 och en projektperiod fram till och med februari 2023.

Robert Unt

affärschef Videum Science Park 0470 72 33 04

Videum skapar Växjös främsta miljö för företagare under devisen "idéer föds där människor möts".

Videum - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant.

Videum verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park med stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster. Det andra är att Videum bygger och förvaltar fastigheter med Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Videum AB är en del av Växjö kommun.

Videum AB och Videum Science Park
Framtidsvägen 14