​Sami – finalist i internationell innovationstävling

​Sami – finalist i internationell innovationstävling

Sami Thawaba går Innovationsmastern som internationell student vid Linnéuniversitetet. Han är också vår ambitiösa innovationsexpert i Videum Innovation Lab där han med sju års erfarenhet från uppstart av internationella innovationslabb är med och bygger upp vår innovationsmiljö för en stark etablering. Bland mycket annat bidrar han med inspiration och seminarier kring 3D-print, framtagning av prototyper och produktutveckling. Han skapar kontaktytor mellan studenter och innovatörer samt bygger upp en community kring innovation. Med en stark drivkraft att lösa problem i team är Sami verkligen rätt man på rätt plats.

Sami, som också är en sann uppfinnare och innovatör, representerar Sverige i den internationella finalen av innovationstävlingen Red Bull Basement. Hans idé är att utveckla ett litet fordon för en person som får köras på cykelbanor. Ett bidrag till smartare städer med efterfrågan på fordon för pendling av kortare avstånd. Tanken är att fordonet först ska finnas till för studenter, men att städer i hela världen framöver också kan godkänna den som en miljöstadsbil.

Inspirerad av Ikeas platta paket och legobyggande kommer användaren att själv få montera fordonet och samtidigt ha möjligheten att utveckla och tillverka komponenter som tex en unik kaross eller instrumentbräda. Något som kommer att göra fordonet personligt och anpassningsbart genom möjligheterna med 3D-utskrifter.