500 000 kr för produktutveckling till Bryne AB i Älmhult

I dagarna har Bryne AB där Tomas Liljenfors är vd och ägare fått 500.000 kr från VINNOVAs program Forska & Väx för att genomföra en förstudie av tillverkning med metall på ett nytänkande sätt. ”Den här tillverkningsmetoden är baserad på ny teknik och kan komma att förändra hur vi i framtiden tillverkar produkter i metall.” säger Tomas. Flera industrinäringar kommer att beröras av den här nya metoden bl.a. möbel-, bil- och flygindustrin.

Bryne AB har sin verksamhet i Älmhults kommun i södra Småland. De har ett eget utvecklingscenter beläget i Diö kvarn strax norr om Älmhult. Där utvecklar Tomas tillsammans med sina kollegor produkter från idé till färdig produkt. Bryne arbetar tätt mot tillverkningsindustrin och har som första produkt tagit fram ett analysverktyg för kvalitetssäkring av smält metall som kommer att lanseras efter årsskiftet. Bryne erbjuder också utbildningar och teknisk kompetens.

VINNOVA är Sveriges innovationsmyndighet som arbetar med att främja hållbar tillväxt genom att förbättra förutsättningar för innovation och att finansiera forskning. Forska & Väx 2014 är en utlysning för företagare som har möjlighet att skapa tillväxt baserat på innovationer.

Med de 500.000 kr som Bryne nu har fått kommer de att bedriva en förstudie för att undersöka hur tunna skikt av metall kan tillverkas på ett nytänkande sätt. Tillverkningsmetoden som baseras på additiv tillverkning är tänkt att skapa förutsättningar för tillverkning av ”smarta material” där material med olika egenskaper kan kombineras i en och samma komponent. På ett nytänkande, miljövänligt, och konkurrenskraftigt sätt kan metoden användas för tillverkning av produkter som idag tillverkas genom bland annat skärande bearbetning och fogning. Arbetet ska leda fram till en utrustning för att tillverka komponenter med 3D-printing i metall baserad på ny teknik. ”Detta tillskott skapar möjlighet för oss som nystartat utvecklingsföretag att kunna fokusera på ett projekt med en enorm marknadspotential”, säger Tomas.

”Det är verkligen roligt att Vinnova tror på våra produktidéer. De tester som vi har genomfört hittills visar att principen fungerar, nu ska vi visa att principen går att omsätta till en kommersiell produkt.” fortsätter Tomas och berättar att förstudien startar i november 2014 och löper till och med sommaren 2015. Under denna tid kommer studien omfatta en hel del praktiska tester men också en djupare analys av marknaden. Bryne kommer att fördjupa sitt samarbete med Tekniska högskolan i Jönköping och Linnéuniversitetet, men även samarbeta med företag i Kronobergs län.

Bryne AB har varit ett tillväxtbolag på Företagsfabriken sedan våren 2014 och där är Tomas Liljenfors som vd och ägare del av företagsinkubatorns dynamiska process som utvecklar människor, affärer och företag. Företagsfabriken finns på Videum Science Park i Växjö.

Tomas Liljenfors, VD Bryne AB
tomas.liljenfors@bryne.se
www.bryne.se

Företagsfabriken i Kronoberg - vi bygger på företag

Vi hjälper entreprenörer med potential att växa och bygga ett framgångsrikt bolag. Vårt koncept ger dig de rätta verktygen för att snabbare växa och uppnå tillväxt. På Företagsfabriken erhåller du som företagare kvalificerad affärsutveckling, finansiella, tekniska och kommersiella nätverk samt en kreativ tillväxtmiljö med tillhörande kontorsservice. Om du vill lyckas så är det i Företagsfabriken vi satsar allt för att du ska nå den framgången snabbare!

Företagsfabriken i Kronoberg ägs av Regionförbundet södra Småland, Videum AB och Linneus University Development A.