Företagsfabriken AB rankad topp tio i Europa

I en nyutkommen forskningsrapport rankas Företagsfabriken i Kronoberg AB (tidigare Inkubatorn i Kronoberg AB) som en av Europas tio bästa inkubatorer.

Studien, som jämför 150 inkubatorer knutna till universitet runt om i världen, visar att de mest framstående inkubatorerna genererar mer tillväxt än övriga, erbjuder sina företag mer affärsutveckling och bidrar till mer livskraftiga företag. Företagsfabriken i Kronoberg AB tillhör en av dessa inkubatorer.

- Att Företagsfabriken lyfts fram i en internationell studie är ett kvitto på att vårt målmedvetna arbete ger resultat. Vi finns med bland de absolut bästa. Sedan ett par år tillbaka satsar vi medvetet på tillväxtföretag, erbjuder mer professionell affärsrådgivning och jobbar aktivt med nätverk. Vårt arbete leder till starkare företag vilket gynnar både entreprenörerna och Kronoberg, säger Helena Collin, VD på Företagsfabriken.

Studien som heter ”Top university business incubators, a Global benchmark 2013” är framtagen av UBI index i syfte att identifiera de bäst presterande inkubatorerna i världen och lyfta fram framgångsfaktorer som andra kan lära av. En rad faktorer har tagits med i jämförelsen, däribland jobbskapande, nätverkens betydelse, tillgång till kapital och inkubatorernas erbjudande till företagen.

Företagsfabriken i Kronoberg AB rankas även fram bland de bästa vad gäller att stötta företag i tillväxtfasen och att utveckla starka nätverk.