Forskarlunch om universums gigantiska kraftfulla mekanismer

Forskarlunch om universums gigantiska kraftfulla mekanismer

Galaxer. Svarta hål. Gammablixtar. Jetstrålar. Begrepp som både kan fascinera och skrämma. Svåra att greppa och ger oss en känsla av att vara onåbara. Men vi har samma hemvist - universum.

Yvonne Becherini är astrofysiker vid Linnéuniversitetet och studerar aktiva galaxkärnor och gammablixtar genom gammastrålningsastronomi. På onsdagens Forskarlunch tar hon oss med på en resa bland de mest kraftfulla energiproduktionsmekanismerna i universum.

DATUM och TID onsdag, 2 juni 12:00-13:00
ANMÄLAN krävs för att delta, senast 1 juni på https://www.biljettkiosken.se/event/210602-videum-forskarlunch

OM FORSKARLUNCHERNA Ett samarbete mellan Videum Science Park och Linnéuniversitetet. Forskare, lärare och studenter, företag i Videum Science Park samt all intresserad allmänhet bjuds in till aktuella forskningsföredrag. Syftet är att ge uppslag till nya intressanta samarbeten mellan akademi, näringsliv och offentlig sektor.

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant.

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.

Det andra är att Videum äger och förvaltar 100 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.

"idéer föds där människor möts"

Videum äger och förvaltar fastigheter för mötesplatser som Linnéuniversitetet, innovationsmiljön på Framtidsvägen och Teleborg slott med tillhörande äldre byggnader. Allt på campusområdet i Växjö. Videum AB är en del av Växjö kommun.

Videum AB
Framtidsvägen 18