​Ökad kunskap kring barnförhör med pengar från Vinnova

Forskning från Linnéuniversitetet bidrar till Sveriges utveckling och konkurrenskraft och erhåller finansiering av Vinnova. Företaget AvBIT Labs med erfarne polisen och universitetsläraren Pär Stihl i ledningen erbjuder en innovativ, internationellt konkurrenskraftig och hållbar affärsidé med stor kommersiell potential.

Det finns idag ett stort behov av kunskap hos olika professionella som ska intervjua barn som utsatts för traumatiska händelser. Genom utbildning m h a avatarbaserad intervjuträning kan kompetens i att möta barn i känsliga samtal höjas effektivt.

De yrkesgrupper som kan ha nytta av färdigheten att samtala med barn som utsatts för våld eller andra svåra upplevelser är t ex socialsekreterare, poliser, lärare, fritidspedagoger, kuratorer och skolsköterskor.

– Det handlar bl a om att våga ställa de inledande relevanta frågorna på ett korrekt sätt och om att låta barnets minnesbilder och utvecklingsnivå få vara vägledande, säger Pär Stihl, vd och grundare av AvBIT Labs.

AvBit Labs har en världsunik digital utbildningsplattform för intervjuträning. Bakom plattformen finns den omfattande kunskap som Pär Stihl besitter när det gäller barnutredningar och förhör av barn. Den digitala utvecklingen har varit omfattande under några år och företaget har nu lanserat sin unika produkt.

AvBIT Labs gläder sig mycket åt Vinnovas bidrag på 300.000 kr, som det innebär att erhålla finansiering i deras utlysning till Innovativa startups fas 1:

– Vi får nu möjlighet att ägna oss ännu mer åt den tekniska utvecklingen och förfina programmets möjligheter, säger Pär Stihl.

AvBIT Labs är ett av företagen som är medlem i Bravo entrepreneurial HUB, en kreativ arbetsmiljö där tidiga startups och framtidens entreprenörer möts för att utveckla affärsidéer och bygga nätverk.

Pär Stihl erhöll tidigare i år pris Skapa som årets innovatör i Kronoberg.

Kontaktuppgifter:
Pär Stihl, vd och grundare
AvBIT Labs
par@avbitlabs.com
www.avbitlabs.com

• Brott, juridik, rättsfrågor

• Jönköping

Företagsfabriken i Kronoberg

Kronoberg läns regionala företagsinkubator som ger entreprenörer och företagare en kreativ tillväxtmiljö. Företagsfabriken i Kronoberg AB är beläget i Videum Science Park och erbjuder företag dels en kreativ och modern mötesplats i Bravo entrepreneurial HUB och dels en möjlighet till snabbare marknadsintroduktion genom antagning till vår inkubationsprocess.

Ägare är Region Kronoberg, Videum AB och Linnaeus University Development.

Företagsfabriken i Kronoberg AB
Framtidsvägen 12, 351 96 Växjö