Tidigare inkubatorsbolaget Formida förvärvas av NE

Växjö har en stolt historia som lärostad och här finns också den småländska entreprenörskapet. Det i kombination skapar intressanta och viktiga innovationer och hållbara bolag. Företaget Formida grundades 2015 utifrån en idé av lärare som tillsammans med systemutvecklare vill underlätta för lärare att bedöma elevernas arbeten och samtidigt skapa mer tid för personliga möten med dem.

Under två år i inkubationsprocessen hos Företagsfabriken i Kronoberg AB skapade man ett starkt team, fick stöd och pushning samt byggde upp ett stort nätverk. Med kontor i kunskapsmiljön inom Videum Science Park fanns möjlighet till kontakt med ett 80-tal andra olika bolag och naturliga kopplingar till akademien. Produkten har också utvecklats genom nära samarbete med språkvetare från Linnéuniversitetet.

Nu förvärvas Formida av NE Nationalencyklopedin som kompletterar sitt läromedelsutbud med denna unika bedömningsfunktion, skapad och utvecklad av det Växjöbaserade företaget.

- Det är enormt roligt att fått följa Formida och dessa drivna entreprenörer på deras resa från idé till att nu förvärvas av den största digitala kunskapsleverantören till skolan. Nu kommer denna smarta tjänst att nå många fler och jag är säker på att den kommer att utvecklas än mer, säger Helena Collin VD på Företagsfabriken i Kronoberg AB.