Tidigare inkubatorsbolaget Formida förvärvas av NE

Växjö har en stolt historia som lärostad och här finns också den småländska entreprenörskapet. Det i kombination skapar intressanta och viktiga innovationer och hållbara bolag. Företaget Formida grundades 2015 utifrån en idé av lärare som tillsammans med systemutvecklare vill underlätta för lärare att bedöma elevernas arbeten och samtidigt skapa mer tid för personliga möten med dem.

Under två år i inkubationsprocessen hos Företagsfabriken i Kronoberg AB skapade man ett starkt team, fick stöd och pushning samt byggde upp ett stort nätverk. Med kontor i kunskapsmiljön inom Videum Science Park fanns möjlighet till kontakt med ett 80-tal andra olika bolag och naturliga kopplingar till akademien. Produkten har också utvecklats genom nära samarbete med språkvetare från Linnéuniversitetet.

Nu förvärvas Formida av NE Nationalencyklopedin som kompletterar sitt läromedelsutbud med denna unika bedömningsfunktion, skapad och utvecklad av det Växjöbaserade företaget.

- Det är enormt roligt att fått följa Formida och dessa drivna entreprenörer på deras resa från idé till att nu förvärvas av den största digitala kunskapsleverantören till skolan. Nu kommer denna smarta tjänst att nå många fler och jag är säker på att den kommer att utvecklas än mer, säger Helena Collin VD på Företagsfabriken i Kronoberg AB.

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant.

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.

Det andra är att Videum äger och förvaltar 100 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.

Presskontakt kommunikationsansvarig press, webb, sociala medier, marknadsföring 0470 72 33 16

Videum skapar Växjös främsta miljö för företagare under devisen "idéer föds där människor möts".

Videum - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant.

Videum verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park med stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster. Det andra är att Videum bygger och förvaltar fastigheter med Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Videum AB är en del av Växjö kommun.

Videum AB och Videum Science Park
Framtidsvägen 14