Videums entreprenörspris till ”radikalt innovativt forskningsprojekt” om entreprenörskap i krigets Sarajevo

Med en prissumma på 15 000 kronor delar Videum i år ut entreprenörspriset till Senada Bahto, doktorand vid Ekonomihögskolan.

Motivering: I hård konkurrens med ett 60-tal doktorander från Europas ledande universitet, vann Senada Bahto Best Paper Award i European Academy of Management (EURAM*) 2012 Doctoral Colloquium med sitt banbrytande forskningsprojekt Entrepreneurship in Wartime: Life in Sarajevo under the 1992 – 1996 Siege.

I motiveringen för utnämningen betonade professor Kathrin Moeslein, Chair för EURAM 2012 Doctoral Colloquium, att det är sällsynt med ett forskningsprojekt som är radikalt innovativt i såväl processen (metodologi, ansats, val av empiri) som till resultatet (nytt seende på vad entreprenörskap är eller kan vara beroende på sammanhang).

Entreprenörspriset delades ut av Kristina Knöös-Franzén, styrelseordförande Videum AB vid Linnéuniversitetets stipendieutdelning fredagen den 30 november 2012.

• linnéuniversitetet
  • växjö kommun

*EURAM syftar till att höja kvaliteten på forskningen genom att underlätta den fortsatta utvecklingen av en öppen, inkluderande, internationell och tvärkulturell gemenskap av engagerade forskare. Målet är att stödja forskare, påverka utvecklingen av ledarskapsutbildning, tillhandahålla plattformar och underlätta nätverk för dialog mellan forskare, reflekterande praktiker och beslutsfattare.

Videum, entreprenörspris och studentstipendier
Genom att främja Linnéuniversitetets fortsatta utveckling och genom att skapa regionens främsta miljö för kunskapsföretag att växa i, arbetar Videum för fortsatt ökad tillväxt i södra Småland. Videums entreprenörspris tilldelas forskare eller forskarstuderande som under året i sitt forskningsarbete gjort insatser av betydelse för entreprenörskap och nyföretagande. Stipendiet instiftades 1999 som gåva från Videum till Växjö universitet i samband med utnämningen till universitet. Utnämnandet ombesörjs av Linnéuniversitetets stipendiekommité.

Videum utlyser varje år även ett antal studentstipendier där vi premierar konkreta resultat och kreativitet. Uppsatsen ska vara kopplad till ett samarbete mellan universitet och näringsliv/samhället, eller vara till direkt nytta för företag eller organisationer.

Videum AB är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum förvaltar 113 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Det andra är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster, sammanlagt 120 och över 600 arbetstillfällen. Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter. Runt om på universitetsområdet och i Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk. Dessa verk ägs av Videum och Statens konstråd.