​Videums studentstipendier utdelade

John Einvall tilldelades idag Videums studentstipendium på 10 000 kr för uppsatsen Cost effectiveness evaluation of external maintenance supplier utilization: a case study. MOTIVERING: Ett starkt examensarbete som påvisar att underhåll är en viktig stödprocess i tillverkningsindustrin. För att nå kostnadseffektivitet krävs ett väl anpassat underhåll. Uppsatsen visar att även små förändringar i ett systems ingångsvärden påverkar den totala kostnadsbilden. Resultat från uppsatsen kan användas för att ge industrin konkurrensfördelar.

Andrapriset på 7 000 kr gick till Angelica Larsen för uppsatsen Behovet av formell ekonomistyrning i tillväxtprocessen - en fallstudie på Outnorth AB. MOTIVERING: En välformulerad uppsats som ökat kunskapen om relationen mellan utvecklingen av formell ekonomistyrning och tillväxtprocessen i företag. Förutom praktisk nytta för näringslivet ger studien nya intressanta infallsvinklar för fortsatt framtida forskning.

Stipendierna delades ut av ordförande i Videums styrelse Olle Sandahl under en Forskarlunch i Videum Science Park.

• linnéuniversitetet

Om Videums studentstipendium

Videum utlyser varje år studentstipendier. Stipendierna kan sökas av studenter vid Linnéuniversitetet som har skrivit uppsats på kandidat-, magister- eller masternivå. Studenter från samtliga institutioner vid Linnéuniversitetet är välkomna att söka och arbetet kan vara såväl självständigt som genomfört i grupp. Uppsatsen ska vara kopplad till ett samarbete mellan universitetet och näringsliv/samhället, dvs. den ska vara gjord i samverkan med, eller kunna vara till nytta för, någon av dessa. I bedömningen tas det även hänsyn till nytänkande idéer och kreativitet, konkreta resultat, uppsatsens språkbehandling samt förmåga att undvika en alltför omfångsrik framställning.