Vidilab summerar parasitåret 2023 för häst

Vidilab summerar parasitåret 2023 för häst

Vidilab, Nordens största laboratorium för veterinärmedicinsk träckprovsanalys, har gjort en summering av parasitåret 2023 för hästar. Siffrorna indikerar en fortsatt minskad förekomst av stor blodmask vilket kan bero på ökad medvetenhet hos veterinärer och Sveriges hästägare.

Under år 2023 utfördes 121 175 analyser hos Vidilab. Proverna kommer från privatpersoner, företag och föreningar, och innehåller träck från smådjur, häst, lantbruksdjur, kameldjur och andra djurslag.
Det mest förekommande träckprovet kommer från häst, närmare 70% av de totala antalet prover.

Vidilabs produkt kollamasken häst innebär att hästägaren får svar på förekomst av blodmask, spolmask och fölmask och eventuellt springmaskägg i inskickad träck. Det krävs tilläggsanalys för att bandmask och stor blodmask (Strongylus vulgaris) ska kunna påvisas.

Vidilab använder EPG, förkortat från egg per gram, det vill säga ägg per gram träck, för att mäta nivån av parasiter i ett träckprov.

För friska hästar kan man tolka EPG enligt följande tabell:
Upp till 100 EPG = väldigt lite
Mer än 100, upp till 200 EPG = lite
Mer än 200, upp till 500 EPG = måttligt
Mer än 500, upp till 1000 EPG = mycket
Mer än 1000 EPG = väldigt mycket

Spolmask
Det var endast cirka 1% av alla analyser under år 2023 som påvisade spolmaskägg. Högsta EPG var 6300, vilket är väldigt mycket. Spolmask påvisas främst hos unga hästar.

Stor och liten blodmask
Vid en grundanalys så kan man inte särskilja äggen från stor och liten blodmask. Traditionellt behövs en så kallad odling, vilket innebär att provet förvaras 7-14 dagar under speciella betingelser och äggen kläcks till larver. Detta för att kunnig personal, med hjälp av mikroskop, sedan ska kunna urskilja om det är liten eller stor blodmask baserat på larvernas utseende.

Sedan 2024 kan Vidilab även erbjuda metoden PCR för att särskilja äggen från liten och stor blodmask genom DNA från äggen. PCR-metoden ger ett snabbt svar (inom 2-5 arbetsdagar) eftersom analysen görs direkt på äggen för att påvisa stor blodmask.

I de fall där hästägare endast beställt grundanalys, en analys som alltså inte kan skilja på om äggen kommer från stora eller små blodmaskar, påvisades blodmaskägg i 68% av analyserna. Totalt kan man konstatera att personalen på Vidilab tillsammans har studerat inte mindre än ca 424 800 blodmaskägg i mikroskopen under 2023.

Hur många hästägare valde tilläggsanalysen odling för att se eventuell förekomst av stor blodmask?
På Vidilab odlades 25 890 träckprover för att kunna påvisa förekomst av stor blodmask.
Stor blodmask påvisades i 1472 av de 25890 analyserade proverna, vilket ger en förekomst i 5,69% av proverna.

Minskad förekomst av stor blodmask under de senaste 4 åren
Vidilab ser en minskning av stor blodmask under de senaste 4 åren. Det ger en indikation på ökad medvetenhet kring parasithantering och smittan av stor blodmask hos både veterinärer och svenska hästägare.

Ingen förekomst påvisad

Förekomst påvisad

Totalt antal prover

% Förekomst påvisad

11,01 %

8,50 %

7,18 %

5,69 %

Datan avser träckprover med tilläggsanalysen odling för stor blodmask inskickade till Vidilab.

Viktigt att komma ihåg

1. Analyssvar tolkas olika utifrån individ samt för friska och sjuka hästar.
  2. Vidilab rekommenderar alltid att hästägaren pratar med en veterinär om provsvaret.
  3. Det är det inskickade träckprovet som utgör analysen, hästen kan eventuellt ha parasiter som inte har kommit med i det inskickade träckprovet.