Bitte Ljungström med sonen Filip Ljungström

Vidilabs grundare har lämnat över VD-posten

Grundare och VD för Vidilab, Bitte Ljungström, har lämnat över VD-posten efter 21 år. Företaget hålls fortsatt inom familjen och den nytillträdda VD:n är sonen Filip Ljungström.

Vidilab, Nordens största laboratorium inom veterinärmedicinsk parasitologisk träckprovsdiagnostik, grundades år 2002. Bitte Ljungström startade företaget efter hennes roll som ansvarig för parasitologisk träckprovsdiagnostik vid Svenska Djurhälsovården, nuvarande Djur och Gårdshälsan, i Uppsala.

Sedan tidigare har Bitte arbetat med parasiter på Linköpings Djursjukhus och auskulterat på SLU och SVA. Därefter arbetade hon med humanparasiter på infektionsavdelningen på Akademiska sjukhuset. År 1989 började Bitte sitt arbete inom parasitologi på SVA och år 1992 gjorde hon världens största parasitundersökning på häst i Linköping, så kallad Linköpings-studien.

- Vilken resa, från 1982 till 2001 och sedan Vidilab startade år 2002. Vi har så mycket att vara stolta över, säger Bitte Ljungström.

Efter 21 år var det alltså dags att lämna över VD-posten till sonen Filip Ljungström. Filip har varit delägare i familjeföretaget de senaste 5 åren och är väl insatt i alla frågor som rör verksamheten. Filip, likt sin syster Sara Hägglund och bror Viktor Ljungström, är delägare i Vidilab sedan 2018.

- Jag känner mig ödmjuk inför min nya roll på företaget. Det är mycket spännande arbete framöver som jag ser fram emot att hugga tag i, säger Filip Ljungström.

Bitte Ljungström må lämna ifrån sig VD-stolen, men blir kvar i företaget som biomedicinsk analytiker och senior expertrådgivare inom parasitologi. Hon är även fortsatt delägare tillsammans med familjen.

- Jag har största möjliga förtroende för Filip och lämnar över VD-stolen med varm hand. Jag finns kvar på företaget och kommer fortsätta att göra det som jag brinner för, vilket är arbetet med parasitologi, avslutar Bitte Ljungström.

Regioner

Vidilab är Nordens största veterinärmedicinska laboratorium inriktat på parasitologisk träckprovsdiagnostik.

Jennifer Svanborg

Presskontakt Marknad 079-143 02 88