Ungdomslägenheter på gång i Växjö

Ungdomslägenheter på gång i Växjö

Från och med våren 2024 kommer Vidingehem i Växjö att erbjuda ett nytt boendealternativ för unga vuxna - ungdomslägenheter. Detta beslut, som fattats av Vidingehems styrelse, är en anpassning av bolagets bostadsutbud för att möta behoven hos unga vuxna på jakt efter en bostad.

Det är befintliga studentlägenheter, som för närvarande är placerade utanför Campusområdet, som gradvis kommer att omvandlas till ungdomslägenheter. Enligt planen kommer samtliga studentlägenheter på sikt att finnas på Campus, vilket skapar en mer central och tillgänglig boendemiljö för studenter.

- Vi på Vidingehem är fast beslutna att skapa bostadslösningar som möter de ungas behov och underlättar deras inträde på bostadsmarknaden. Beslutet att erbjuda ungdomslägenheter är ett viktigt steg i den riktningen. Vi tror att denna förändring kommer att skapa en mer hållbar och tillgänglig bostadsmiljö för unga vuxna i Växjö, samtidigt som vi fortsätter att stödja våra nuvarande studenthyresgäster. Vi ser fram emot att se positiva effekter av denna omvandling och även skapa en trivsam atmosfär för alla våra boende på Campus, säger Tajma Sisic, ordförande Vidingehem.

Beslutet att omvandla bostäder kommer inte att påverka nuvarande studenthyresgäster, övergången till ungdomslägenheter kommer att ske löpande.

De adresser där ungdomslägenheter kommer att erbjudas framöver inkluderar:

• Vänortsvägen 6E och F - totalt fem lägenheter

• Emil Lindells väg 18 A och B - totalt 60 lägenheter

Denna omvandling av bostäder är ett betydande steg för att möta bostadsbehoven för unga vuxna i Växjö och skapar ett mer inkluderande och tillgängligt boendealternativ.