Vidingehem bjuder in till skördefest

Vidingehem bjuder in till skördefest

Årets skörd är bärgad och det är dags för fest! Vidingehems hyresgäster bjuder på vegetarisk mat från kvarterens egna odlingar.

Den årliga skördefesten har blivit en alltmer omtyckt tradition. När sommaren gör sig redo att övergå i höst tänds elden, matvagnen rullas fram och människor i alla åldrar kommer samman för att tillreda och njuta av de råvaror som under säsongen omsorgsfullt drivits upp i kvarterens odlingslådor.

– Att samlas till en avslutande skördefest blir en fin och trivsam symbol för vårens och sommarens gemensamma arbete – vi har sått tillsammans, vi har brukat jorden tillsammans, vi har skördat tillsammans och nu äter vi tillsammans. Man umgås och lär känna varandra. Odlingslådorna bidrar till trivsel och trygghet och dessutom utgör de vackra inslag i kvarteren, säger Adela Sejdija, som är mötesplatsutvecklare på Vidingehem.

Kvartersodlingarna startade 2018 och har under åren etablerats i flera av bostadsbolagets områden. Nu finns de på Kråkan, Täljstenen, Romalyckan, Själakoret, Ringsberg samt vid Tallgården.

Så varmt välkommen på skördefest!

• Onsdagen den 6 september klockan 16-18 på Ringsberg (Nära Flintvägen 4)

Vidingehems kvartersodlingar är ett samarbete med Friluftsfrämjandet och odlaren Emil Alldén.

Kontaktperson:
Martin Eneborg, Bostadssocial chef