Smart hem med smart värmepump

Blir 2019 året då smarta hem boomar på riktigt? Idag är det är inte bara stora fastighetsbolag som satsar på avancerade, tekniska lösningar, även privata villaägare har sett fördelarna med att styra allt från belysning och värme till kaffebryggaren från en och samma enhet. På Viessmann välkomnar vi utvecklingen med smarta hus och tycker att det är en spännande framtid vi går tillmötes.

Viessmann har sedan 2010 support för samtliga värmeprodukter så att de är kompatibla med ISO-standarden KNX. KNX är en förkortning av det latinska ordet connexio, som betyder förbindelse, och på ett bra sätt beskriver vad standarden handlar om, nämligen att koppla ihop olika system med varandra.

Ett intelligent hus har stora möjligheter till energibesparing när smarta lösningar förenklar justering och anpassning av värme och belysning. Bra för miljön och bra för plånboken! Att du dessutom, från samma system, kan justera ljusinsläpp, slå på och av ljudanläggningen eller styra dina vitvaror är helt klart en smidig bonus.

Vitogate 200 är Viessmann-produkternas koppling till KNX som gör att din värmepump kan vara lika smart som ditt hus.

- Vad jag vet är det ingen annan aktör inom just värmepumpar som kan erbjuda produkter för smarta hus anpassade till KNX. Från Viessmanns håll har det länge varit en självklarhet eftersom det kan bidra till miljöbesparing och går i linje med Viessmanns hållbarhetsstrategi, säger Niklas Andersson servicechef på Viessmann Värmeteknik.

Viessmann arrangerar tillsammans med Grohe och Miele ett event på ISH-mässan i Frankfurt den 13 mars 2019. Temat är ”Intelligent Living” och kommer bland annat att handla om de stora omvandlingar företag står inför i framtiden och vilka möjligheter som uppstår med ny teknik och bättre konsumentlösningar och tjänster.

Viessmanns nya bergvärmepumpar Vitocal 222-G och Vitocal 333-G Inverter är kompatibla med KNX och finns nu för beställning.