​Äventyret har startat – Polen nästa!

​Äventyret har startat – Polen nästa!

Japp, i går gick startskottet för Christer Skogs och Måns Möllers 23 dagar långa cykeläventyr för insamlingsstiftelsen Viggo Foundation.

I fjol erövrade de USA – i år går turen från Stockholm ner till Kreta.

Efter en händelserik morgon med flera intervjuer för bland annat Gomorrons Sverige på SVT, Nyhetsmorgon och P4 Dalarna gav de sig i väg från Lilla Essingen anförda av den nystartade cykelklubben Essinge CK som cyklade med till första stoppet Nynäshamn.

Så blir det då same, same but different i år? Ja, faktiskt.

I år kör tuffingarna UTAN följebil vilket förstås gör det extra tungt att cykla de 380 milen…

– Ångesten har varit stor inför det här. Vi har ju bara varsin ryggsäck med oss som vi cyklar med och ingen annan hjälp om något skulle hända, erkänner Christer Skog.

– Det fanns ju inte direkt någon större plats i ryggan. Jag fick plats med ett par jeans T-shirt
och kalsonger och strumpor. That’s it, i klädväg. Sedan i några små fack har vi verktyg, slangar och laddare.

Hard core alltså.

I USA fanns ju de rutinerade cyklisterna Håkan Löfström och Björn Gebenius med och hjälpte till att dra, eller laga punkteringar bland annat.

– Däremot är Tony Duberg med i år och kör den första veckan. Han är en duktig cyklist OCH läkare!

Kanske det omedvetna valet förklarar lite av varför ångesten är så stor. Förra turens stora problem var olyckor. Både Måns och Agneta Sjödin ramlade ganska allvarligt, Agneta missade ju hela turen och kom inte ens till start, och ingen vill ha nya handskador eller ännu värre den här gången!

Den första dagens tur blev i alla fall problemfri ner till Nynäshamn och färjan som ska ta dem till Gdansk.

– Vi fick draghjälp av världens trevligaste cykel klubb Essinge CK och ingen ramlade fast det ibland var svårt att sitta på cykeln när Måns drog sina sanslösa skämt…

Men inget äventyr utan strul. Christers Garmin Navigator gick sönder natten innan avfärden och det gav inte många timmars sömn.

– Jag såg oss irra omkring i Europa utan vägvisning. Måns har ju ingen inbyggd kompass direkt. Men som tur var kom Torbjörn från Garmin och räddade oss innan vi startade, berättar Christer.

God natt från tre nervösa cyklister någonstans på Östersjön med riktning Gdansk och etapp två.

Hitta oss på sociala medier under hashtagsen: #C2C4Autism #ViggoFoundation
Ni kommer kunna följa vännernas cykeläventyr genom Europa via deras sociala medier och stiftelsens hemsida viggofoundation.se

Vill du stödja Viggo Foundation med en slant till vårt arbete med att ge Barn i behov (ADHD, autism, asperger) möjlighet att idrotta får du gärna hjälpa oss med en donation och kan då använda något av följande alternativ:

Photo cred: Magnus Östh

För att komma i kontakt med Måns Möller eller Christer Skog hör av dig till:
Helene Wigren PR & Beyond mail: helene.wigren@prbeyond.se eller tel. 070-752 76 05
Sofia Gallegos Wallgren mail: sofia.gallegos.wallgren@prbeyond.se eller tel. 076-893 62 93