Måns Möller och Liam på Summercamp 2016. Foto: Johan Thorén

Måns Möllers Insamlingsstiftelse Viggo Foundation tar nu emot bidragsansökningar!

Viggo Foundation - Insamlingsstiftelsen för Idrott för barn i behov tar nu emot bidragsansökningar inför 2017.

I år gav Viggo Foundation ut bidrag till bl.a. Kumla Kampsportförenings Para-Judo grupp som använde medlen till att arrangera ett judo läger för funktionshindrade. Projekt Häst i Skövde fick även dem bidrag till sin verksamhet och kunde äntligen hyra ytterligare en häst till verksamheten. Projekt Häst bygger på att göra barn med funktionshinder mer delaktiga i samhället, det ska ge dem en meningsfull fritid.

"De gör mig otroligt glad när vi får höra om nya och gamla föreningar som startat upp en idrottsverksamhet för barn med npf* diagnoser. Vi vill kunna hjälpa så många olika verksamheter som möjligt! Våra kids behöver extra stöd och det kan ni söka här!"
- Måns Möller

Vem kan söka?

Är du en förening/organisation som har ett behov och en önskan om ekonomiskt bidrag för att kunna ta emot ett/flera barn/ungdom med npf diagnos, som ibland kan behöva extra resurser för att kunna utöva aktiviteter i er förening. Eller har ni ett kommande projekt som ni vill söka bidrag till, som omfattar aktiviteter med barn med npf* diagnoser? Då är ni välkommna att söka.

*Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är samlingsnamnet för en mängd olika diagnoser som ADHD, ADD, Tourettes syndrom, Aspergers syndrom, autism, OCD, dyslexi, dyskalkyli med flera. I Sverige uppskattas ca. 25 000 barn vara diagnostiserade med NPF av olika slag och det är inte ovanligt att ett och samma barn har flera av dessa diagnoser.

Är du en privatperson ta kontakt med den lokala föreningen där ditt barn önskar börja eller är medlem i och sök tillsammans med dem för bidrag. Stiftelsen lämnar inte bidrag till privatpersoner eller politiska partier.

Vi tar emot ansökan per e-mail eller brev:
För e-mail så sänder ni er ansökan till: viggofoundation@gmail.com
Vill du sända per brev är vår adress: Viggo Foundation, Bastugatan 39, 118 25 Stockholm.

I er bidragsansökning ska det finnas med en förvaltningsberättelse som är en beskrivning av er förening, ert projekt, en kostnadsberäkning, beskrivning av hur detta bidrar till satsningen på npf* diagnostierade barns behov av idrott och en beskrivning av hur aktiviteterna kommer att följas upp. Bifoga även en liten film 15-20 sekunder från er verksamhet, de går väldigt bra med en film filmad från mobilen.

Vill du stödja Viggo Foundation med en slant till vårt arbete med att ge Barn i behov (ADHD, autism, asperger) möjlighet att idrotta får du gärna hjälpa oss med en donation och kan då använda något av följande alternativ:

För att komma i kontakt med Måns Möller eller Viggo Foundation hör av dig till:
Helene Wigren PR & Beyond mail: helene.wigren@prbeyond.se eller tel. 070-752 76 05
Sofia Gallegos Wallgren mail: sofia.gallegos.wallgren@prbeyond.se eller tel. 076-893 62 93